סיון סבג-אסולין | צילום: מערכת אשקלונים, החניון מוכן ומחכה לאישור

מצוקת החניה במתחם המרינה באשקלון אינה דבר חדש. על אף היותה של המרינה באשקלון אבן שואבת למבלים מהעיר ומחוצה לה, מקומות חנייה קרובים וראויים למבקרים אין בשפע. בשנה האחרונה המצוקה אף החריפה לאחר שמגרש פרטי שהיה משמש כשטח חניית כורכר, נסגר על ידי בעליו לצורך תחילת הכשרת השטח לבניית מלון חדש. המצב כעת הוא שבעלי הזכויות במגרש בנו בו חניון זמני בתשלום, אך עדיין לא קיבלו אישור מהעירייה להפעילו. במקביל להליכים להוצאת האישור להפעלתו, בעלי העסקים במקום מתנגדים להפעלת החניון בתשלום וטוענים כי היזם מחויב לבנות חנייה ציבורית על פי ההיתר שקיבל.   


חברת נ.ג'אן הינה בעלת הזכויות בקרקע מאז שנת 2012, אז רכשה החברה את הזכויות בסכום של כ-16 מיליון ש"ח מחברה פרטית אחרת. על פי התב"ע (תכנית בניין עיר), ייעוד המגרש הינו לתיירות ועל כן צפוי להיבנות בשטח זה בית מלון חדש. כשרכשה חברת נ.ג'אן את הזכויות על המגרש, היא רכשה זאת עם ההתנייה המצויה בהיתר הבנייה המורה לבנות חנייה ציבורית במקום. איש העסקים, משה ג'אן, העומד בראש החברה מסביר כי החל את המהלך לבניית החניון הזמני, רק לאחר שבדק ומצא כי עד אשר יקבל את ההיתר לבניית המלון המתוכנן, הוא רשאי על פי חוק לשנות את ייעוד המגרש באופן זמני ולהקים בו מגרש חנייה בתשלום. זאת על פי חוק הרשויות המקומיות "שימוש ארעי במגרשים ריקים", פרק ג' סעיפים 5 ו-6 העוסקים בשימוש זמני במגרש חניה, בהם נכתב בין היתר: "הרשות רשאית לצוות על השימוש הזמני במגרש ריק כמגרש חניה ציבורית...מי שנצטווה בסעיף 5, יהיה רשאי להודיע לראש הרשות כי ישתמש במגרש כמגרש חניה פרטי ויראו הודעה זו כבקשה לרישיון לניהול מגרש חניה פרטי לפי כל דין". 

החניון מוכן, מכונות התשלום כבר מוצבות 

בחניון שכבר נבנה ומוכן להפעלה, קיימים 170 מקומות חניה חדשים. החניון צפוי לפעול כאמור כחניון פרטי, כאשר מחיר החניה יעמוד על 8 ש"ח לשעה או על חלק ממנה והמקסימום שייגבה יהיה סכום של 24 ש"ח ליום שלם. 

בעלי המסעדות והפאבים במתחם המרינה, עוקבים בדאגה אחר הנעשה בחניה ומביעים את מורת רוחם נוכח הניסיון לבצע "שימוש לא חוקי" לטענתם בשטח. "המגרש הזה היה אמור להיות מגרש חניה ציבורי. החליטו לשווק את המגרש ליזם כשההתחייבות שלו תהיה שהקומה התחתונה תשמש כחניה ציבורית תת קרקעית. בהיתר של היזם רשום מפורשות תנאי לקיום ההיתר: 'בניית חניון תת קרקעי מקורה ציבורי בגודל 5,030 מטר שישרת את מגרש 900 ויהיה מנותק מתשתיות המבנה ויהיה באחריות החכ"ל'. עשרה חודשים המגרש היה מגודר ולא החלו לבנות שום פרויקט וגם לא יבנו. מנסים לשנות את הייעוד של המגרש ואנחנו לא נסכים לכך. השטח הזה צריך להיות חניה ציבורית ולא חניה בתשלום", מסרו בתגובה ל"אשקלונים", אבי שלם בעלי ה'סקובר' ואבנר מלכה בעלי מסעדת ה'בראסרי'.  


מרינה אשקלון 

עוד מלינים אבי שלם ואבנר מלכה על תעריף החניה: "לשלם 24 ש"ח עבור 3 שעות זה מחיר לא הגיוני ומבחינה חוקית אנחנו גם יודעים שאין זכות לקחת מחיר כזה. אנחנו עסקים שקיימים מעל 15 שנה ומעולם לא חווינו אף שנה כמו השנה האחרונה. עשרה חודשים המגרש הזה סגור מבלי שהתחילו בו עבודות וזאת כדי להשיג דרישות שהעלה היזם בפני הוועדה המחוזית. בינתיים בזמן הזה, העבודה שלנו ירדה בשנה האחרונה לפחות ב-20%, אנחנו ממש בקריסה". 

ממשה ג'אן נמסר בתגובה ל"אשקלונים": "מדובר בטענות משוללות כל יסוד שהיה מוטב ולו לא נטענו כלל, בטח לא על ידי כאלו שיש להם חמאה על הראש. מדובר במגרש פרטי המחזיק בהיתר בניה בתוקף אשר קיבל את כל האישורים לרבות אישור וועדות המשנה של המועצה הארצית. אני בהחלט מחוייב לבנות חניון בהיתר שקיבלתי רק שמה שלא נכתב בסוף הפסקה, זה שגם הוא עתיד להיות חניון בתשלום. החוק קובע מפורשות שחניונים ציבוריים לא חייבים להיות בחינם". לסוגיית המחיר הגיב ג'אן: "אין בכוונתנו להיכנס לנושאים מסחריים בתקשורת".

בתוך כך, במקביל לבעיית החניה שהחמירה, גם החניונים המקורים שאחזקתם הינה באחריות העירייה, נמצאים בסכנת סגירה לאחר שעו"ד יניב אלבז עתר לביהמ"ש בבקשה להוציא צו ביניים לסגירתם. "...יש לסגור את החניונים המקורים בעורף המרינה באשקלון בבעלותה עד להסדרת המפגעים המהווים סכנה חמורה לציבור. התובע יטען בכתב תביעה זה, הנתמכת באמצעות חוות דעת יועץ בטיחות, כי אי הוצאת צו סגירה מיידי עלול לפגוע ולסכן את תושבי העיר והמבקרים במתחם המרינה ומגיע לעשרות אלפי אנשים בשבוע". אם זה אכן יקרה ובית המשפט יקבל את התביעה, בהיעדר פתרון לחניון המדובר, הנזק לעסקים במקום יהיה עצום. 


מעיריית אשקלון נמסר בתגובה ל"אשקלונים": "החניון המדובר הוא חלק ממגרש בבעלות פרטית, והוא נדרש לעבור את אישור מועצת העיר או לכל הפחות, אישור על שימוש חורג בוועדת תכנון ובנייה. לסוגיית מקומות החנייה במרינה, הרי שלפני מספר חודשים התווספו למקום כ-1,000 מקומות חנייה ציבוריים, ללא תשלום, לטובת המבקרים במקום. לסוגיית העתירה, איננו דנים בתביעות בתקשורת. את תגובתנו נעביר, כמקובל, בבית המשפט".