אנגלית היא אחת מהשפות המדוברות ביותר בעולם, ואף על פי שקיימות כיום שפות נוספות בעלות תפוצה רחבה יותר (כגון הסינית, בשל גודל האוכלוסייה במדינה זו) – היא שומרת על הסטאטוס שלה בתור השפה השנייה הנפוצה ביותר, המובילה של ההתנהלות העסקית בכל רחבי העולם ומעין עמק השווה המושג על ידי אנשים ממדינות ותרבויות שונות.

היכולת להתנהל בשפה האנגלית כיום מצביעה על כבוד כלפי השותפים שמעבר לים וכלפי עצם הפעילות המשותפת עמם. זו אחת הסיבות הרבות לכך שיותר משני מיליארד אנשים ילמדו את השפה האנגלית במסגרות שונות במהלך העשור הקרוב.

באילו מדינות לומדים אנגלית בהיקף הנרחב ביותר ומהם מדדי ההצלחה בתחום?

קבוצת "Education First" הינה חברה העוסקת בהנחלת הידע באנגלית בכל רחבי העולם ובגילאים שונים, ולצד פעילות זו היא גם מבצעת הערכות ומדידות של הידע הנרכש במסגרת לימודי אנגלית בתור שפה שנייה. רוב המדינות המתקדמות בעולם כיום לומדות את האנגלית בתור שפה שנייה, כאשר בחלק מהמדינות מדובר בניב הקרוב לשפה המקומית (לדוגמא, מדינות אירופה שבהן רוב השפות המדוברות שואבות את המקורות שלהן מאותו האפיק כמו האנגלית – השפה הלטינית), ובמקרים אחרים מדובר בשפות שונות בכל צורה – פונטית ובלשנית (דוגמת יפן ודרום קוריאה, שבהן אפילו האותיות אינן דומות לאנגלית כלל). כל מדינה שפועלת לייצא שירותים או מוצרים כלשהם אל מחוץ לגבולותיה זקוקה ללימודי אנגלית. המדדים עשויים להיות שונים ולהיבדק בדרכים מגוונות: באמצעות מבחנים כתובים הבודקים את אוצר המילים ואת היכולת ליצור משפטים, או בעזרת מבדקים שנערכים באמצעות שיחה ויכולת להבין את הצד השני ולענות לו בצורה מספקת.

מדינות מובילות בלימוד האנגלית

החמישייה הפותחת בדירוגי רמת לימודי האנגלית היא: הולנד, דנמרק, שוודיה, נורבגיה ופינלנד (שגם מחזיקה בסטאטוס של המדינה בעלת איכות החיים הגבוהה ביותר) – הדירוג שלהן נחשב ל"רמת שליטה גבוהה במיוחד". בסטאטוס דומה זכו גם סינגפור ולוקסמבורג. אחרי השביעייה הזאת הדירוג יורד מעט ומוגדר כ"שליטה גבוהה" בלבד, ובקטגוריה זו נכללות אוסטריה, גרמניה, פולין, בלגיה, מלזיה, הפיליפינים, שוויץ, פורטוגל, צ'כיה, סרביה, הונגריה, ארגנטינה ורומניה. המדינות שנמנות במקומות הבאים ברייטינג הינן בעלות שליטה בינונית ומטה.

והיכן ישראל במדד זה?

ישראל אינה מופיעה ברייטינג המדינות המובילות בשליטה באנגלית. יחד עם זאת, לדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון יש פרמטרים ייחודיים שאינם אופייניים לשום מקום אחר. ראשית, הרב-תרבותיות מאפשרת לאנשים רבים להיות בעלי רמה בסיסית באנגלית, לצד כלים רבים לשיפור הרמה. שנית, במדינה יש כ-100,000 אנשים המדברים אנגלית כשפה שנייה, ועל פי נתונים משנת 2005, 84% מהאוכלוסיה שולטים באנגלית ברמה זו או אחרת. מה זה אומר הלכה למעשה? שהמצב בהחלט איננו רע ואף ייחודי, אך תמיד יש מקום לשיפור, כדי שגם ישראל תוכל להעלות את רמת ההשכלה והתרבות בארץ (ועקב כך, גם את המצב הכלכלי) ולהיות חלק מהתנועה לקראת הגלובליזציה הדורשת שכל העולם ידבר לפחות שפה משותפת אחת.

כתבה זאת מובאת לכם על ידי ברלינגטון אינגליש – בית ספר ללימוד אנגלית באשקלון

*המדור הינו מדור צרכני ואין לייחס לנאמר בו תחליף לייעוץ מקצועי. ט.ל.ח