מערכת אשקלונים | צילום: באדיבות מקיף ד', מתוך התחרות

 

פרויקט FLL הוא פרויקט רובוטיקה בינלאומי ללא מטרת רווח שבו משתתפים ילדים מ-80 מדינות שונות. בכל שנה עוסק הפרויקט בנושא שונה, השנה הוא עוסק בפסולת, באיסופה, מיונה ומחזורה. מטרת הפרויקט היא לחשוף תלמידים צעירים לעולם האמתי של אתגרים הנדסיים על ידי בניית רובוט אוטונומי לביצוע מספר משימות בנושא הפסולת. הפרויקט מקנה ערכים חברתיים כגון עבודת צוות, שיתוף פעולה, שמירה על הסביבה ומעורבות בקהילה לאלו המשתתפים בו. בנוסף, הוא מפתח אצלם כלים להתמודדות עם תהליכי פיתוח טכנולוגיים תחת אילוצי זמן ומשאבים. פרויקט זה משתתפים שניים עשר תלמידים מבית הספר מקיף עירוני ד' המכונים "קבוצת סמיילי" בפעילויות מגוונות. הקבוצה בחרה להתמקד בפסולת האלקטרונית וגילתה שסוג זה של פסולת מהווה אמנם רק אחוז קטן מכלל הפסולת המוצקה אבל כמעט רוב החומרים המסוכנים שנוצרים מהתפרקות הפסולת במטמנות נוצר ממנה.

במהלך הפעילות התלמידים ביקרו באתר דודאים המשלב אתר הטמנה לפסולת ומרכז ללימוד נושאי הסביבה. שם למדו שכמעט לכל סוג פסולת יש טיפול ייחודי לו. (הפסולת האורגנית ממוחזרת לדשן, הגזם הופך לרפד לבהמות או משמש כחיפוי לקרקע, הפלסטיק חוזר לתעשייה כחומר גלם ואפילו לפסולת בניין נמצא שימוש נוסף) אבל לפסולת האלקטרונית אין פתרון ברגע שזורקים אותה לפח המיועד להטמנה.

הקבוצה בחרה לטפל בנושא זה והתחילה במפגש פורה ומלמד עם הגברת נופר שואט,  אחראית איכות הסביבה בעיר, כדי לברר אם יש מקום באשקלון שבו מטפלים בפסולת הזאת. מדבריה של נופר למדו שבמהלך השנה הקרובה  יוצבו פחים מיוחדים  ברחבי העיר. בינתיים ניתן לקחת את הפסולת האלקטרונית למכולה של האתר הלוגיסטי של העירייה שבאזור התעשייה הצפוני.

לאחר עבודת החקר החליטו התלמידים ליצור רובוט שיתוכנת לבצע משימות שונות הקשורות . לדוגמא: להוביל פסולת  ממקום למקום, למיין פסולת לפי צבעה, לנסוע לפי מסלול שאותו הוא צריך לעבור כדי להגיע ממקום אחד לאחר כדי להוביל את הפסולת ל"מטמנה" ועוד .

את העבודה הציגו התלמידים בעזרת שלטים ותמונות ובנוסף, נשאלו על ידי השופטים שנועדו לבדוק האם התקיימה עבודת צוות ראויה .

טטיאנה קוגן וזיוה בסון המנטוריות של הפרויקט: "פרויקט זה נועד לעודד בני נוער לעסוק במדע וטכנולוגיה. אנו רואות שהפרויקט תרם רבות לשיפור הביטחון העצמי של התלמידים, יצירת קשרים חדשים, גילוי סקרנות, פיתוח פתרונות יצירתיים בדרכים מגוונות, משתתפים בתהליכי חקר מדעי, מתמודדים עם אתגרים מעשיים, מתנסים בטכנולוגיות חדשניות ומשתפים פעולה יחד עם עמיתיהם לצוות , מעורבות התלמידים בקהילה והפיכתם לשגרירים של איכות הסביבה בבית הספר ומחוצה לה והכי חשוב גם נהנים לאורך כל התהליך. רצינו להודות בראש ובראשונה למנהלת בית הספר הגברת שרה מצרפי שתמכה בנו לאורך כל הדרך ולא חסכה במאמצים על מנת לעזור לנו. בנוסף רצינו להודות לכל המורים שעזרו לנו ובמיוחד לדודו ליבקוביץ מבית ספר רונסון שפתח את דלת כיתתו והכניס אותנו להרצאה בתחום הרובוטיקה."

לדברי חבריי קבוצת "סמיילי": "למדנו לעבוד כצוות, לשתף פעולה ולתכנן נכון את הזמן מכיוון שהתחלנו את הפרויקט באיחור של חודשיים והיה עלינו לצמצם פערים רבים. בנוסף, למדנו הרבה על בעיית הפסולת האלקטרונית וכל הפסולת בכללי על כל סוגיה (פסולת אורגנית, פסולת בניין, גזם, פלסטיק וכו'...)".

לדברי שרה מצרפי , מנהלת בית הספר: "תוכניתFLL  חושפת את תלמידינו לנושא איכות הסביבה ומאפשרת להם לפעול וליישם את הערכים הנלמדים בבית הספר תוך כדי תרומה משמעותית לקהילה. הישג מרשים זה התאפשר הודות לעבודתם היסודית והיצירתית של התלמידים, ההורים שלקחו חלק, והליווי המקצועי של המנטוריות זיווה בסון וטטיאנה קוגן. פעילות זו מחדדת את התפיסה שכדאי להעיז לחלום וכשיש עבודת צוות ראויה וחיבור נכון בין תחומי הדעת  ניתן להגיע לתוצאות מרשימות ביותר. אנו מאחלים להם הצלחה רבה בתחרות הארצית".