עיניים אליי - כל מה שחשוב לדעת על הסחת דעת

$(function(){setImageBanner('daaf63e9-7311-4669-8d06-32fe0a48c299','/dyncontent/2023/9/10/6877a336-4605-4016-82f1-943260c5b5b3.jpg',14890,'קראנצו 525-110',525,78,false,47451,'Image','');})

עיניים אליי - כל מה שחשוב לדעת על הסחת דעת

יחצ

מחקרים ותצפיות שנערכו בשנים האחרונות בארה"ב, מצביעים על כך שהסיכון שבשימוש בטלפון הסלולרי במהלך הנהיגה, קריאת הודעות טקסט, ואפילו שיחה באמצעות דיבורית, חמורים הרבה יותר ממה שחשבנו. כשההרתעה לבדה אינה מספקת, אין מנוס מאשר לגייס את הטכנולוגיה להצלת חיים 

בשנת 2018 ערכה הרשות הפדרלית לבטיחות בדרכים סקר ארצי שהתבסס על תצפיות. המידע שנאסף נותח על ידי המרכז הלאומי לסטטיסטיקה ואנליזה בשנת 2019, והממצאים בהחלט מעניינים. הסקר מצא כי 3.2% מכלל הנהגים שעצרו בצמתים שוחחו בטלפון ללא דיבורית. כאשר הנתונים מכל התצפיות שוקללו עם דיווחים שהגיעו מנהגים שתושאלו במהלך המחקר, עלה כי בכל רגע נתון מעל 9% מהנהגים מדברים בטלפון (כולל שיחה באמצעות דיבורית).

אותה סדרת מחקרי תצפית גם חשפה ש-2.1% מכלל הנהגים בכל רגע נתון, שולחים הודעה או מבצעים פעולה שאינה שיחת טלפון באמצעות המכשיר הנייד. פילוח הצעירים בגיל 16-24 הראה ש-4.2% מהם מתפעלים את הסמארט פון שלהם בזמן נהיגה. כשמשווים את הנתונים מ-2018 לנתונים ממחקר דומה שבוצע בשנת 2009 מגלים עלייה מדאיגה בשכיחות התופעה. לשם השוואה, במחקר מ-2009 רק 0.6% מכלל הנהגים ו-1.1% מהנהגים בגילאי 16 עד 24 עשו זאת. במחקר אחר של הרשות הפדרלית, שעקב אחר נהגים באופן רציף למשך שנה, התברר באופן מובהק שהנהגים שתפעלו את הנייד תוך כדי נהיגה היו מעורבים בהרבה יותר תאונות או מצבים של 'כמעט תאונה' מאשר נהגים שהתרכזו בנהיגה. במחקר אחר התברר שנהגים שדיווחו שהם משתמשים בסלולר תוך כדי נהיגה, גם נוהגים מהר יותר, מרבים לזגזג בין נתיבים ומבצעים יותר בלימות קשות ביחס לנהגים הזהירים שמתמקדים בכביש, ודעתם לא מוסחת.

$(function(){setImageBanner('393a9a4c-7997-4ece-b67d-8b259faa63f1','/dyncontent/2023/9/20/3994434a-2f4d-484d-a4c2-71ed8a5d0981.jpg',16338,'מוצצים 510-80',510,80,false,47452,'Image','');})

קשר סיבתי חזק

קשה מאוד לכמת את מספר התאונות שנגרמו בשל הסחת דעת. חלק מכך קשור לעובדה שהרבה מאוד תאונות הן התלכדות של מכלול גורמים, שהסחת דעת בנהיגה יכולה להיות אחד מהם. אך קיימים מספיק מחקרים נטורליסטים (הווייתיים, שמחקים את הטבע) שמצביעים על קשר סיבתי חזק. מחקרים אלו הצביעו באמצעות סימולטורים על מדדים ספציפיים שבהם ביצועי הנהיגה הושפעו בעקבות הסחות דעת סלולריות. הקלדה או קריאה של טקסטים האטו משמעותית את זמן התגובה של הנהגים, גרמו ליותר סטיות מהנתיב והגדילו את הזמן שבו מבטם לא היה מרוכז בנעשה בכביש.

כשבוחנים את נתוני המשטרה בארה"ב הנוגעים לתאונות קטלניות, מגלים שבשנת 2019 לבדה נהרגו 3,142 בני אדם בתאונות שבהן הסחת דעת של הנהג צוינה כאחד הגורמים המרכזיים לתאונה. בהתחשב בעובדה שהמספר הזה מהווה 9% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בארה"ב באותה שנה, מדובר בגורם כבד משקל. 

אם נביא בחשבון שמדובר בתמונה חלקית בלבד, וקיימות הרבה יותר תאונות (או כמעט תאונות), הדבר מטריד אף יותר.

מחקר מטריד נוסף, ששווה להזכיר התבצע על ידי אותה רשות פדרלית בין השנים 2010 ל-2013. במחקר זה נסקרו נתונים של למעלה מ-3,000 נהגים שהיו במעקב רציף לאורך 3 שנות המחקר. אז עלה, בין היתר, כי שיחה באמצעות דיבורית במהלך הנהיגה, מעלה משמעותית את הסיכון לתאונה.

כך או כך, מהנתונים עולה כי הסיכון לתאונת דרכים עולה לכל הפחות פי 2 ולפי חלק מהניתוחים אף פי 6, בעת הסחת דעת שאינה שיחה. 

לא ההרתעה לבדה אינה מספקת – המקרה של ארה"ב

את הסחת הדעת הקוגניטיבית בשל השימוש במכשיר הסלולרי, מכנים החוקרים "עיוורון בשל חוסר בתשומת לב״ (Inattention blindness). נהגים ונהגות שנמצאים במצב זה, יתקשו לעבד מידע ולהבין מה קורה סביבם בכביש גם כאשר מבטם ממוקד בדרך וידיהם על ההגה. 

כיצד המדינה מנסה להתמודד עם הסכנה? בחקיקה. הפחד ממוות, גם כשיש מודעות לסכנה, אינו מספיק. הודעות טקסט ושיחות, גם כשאינן דחופות, משבשות את שיקול הדעת. ההנחה היא שאם הסחות דעת סלולריות בנהיגה יוגדרו כעבירות שעליהן נהגים ישלמו מחיר, הם יירתעו מלבצע אותן. האם הגישה הזו עובדת? כנראה שבאופן חלקי בלבד. גם הפחד ממוות או פציעה, מתברר, לא מרתיע מספיק. בארה"ב, שבה חלק ניכר מהחקיקה היא ברמת המדינה, נערכה השוואה בין מדינות מחמירות, כמו ניו יורק (שכבר ב-2001 אסרה דיבור בסלולר בזמן נהיגה), לבין מקלות יותר, כגון טקסס. 

הרשות בחרה מספר ערים, כמו סקרמנטו בקליפורניה, סירקיוז במדינת ניו יורק והרטפורד בקונטיקט. בערים אלה נערך פיילוט של אכיפה נרחבת כלפי נהגים האוחזים את הסלולרי במהלך נהיגה. בחלק מהמקומות מבצע האכיפה צמצם את מספר הנהגים שהשתמשו בטלפון בלי דיבורית. אך הגישה הרווחת היא שלא ניתן לבצע מבצעי אכיפה כאלה לאורך זמן ושההרתעה שלהם מוגבלת ובסוף נשחקת. 

טכנולוגיה מצילת חיים

אחת המסקנות של המחקר הממושך בסוגיית הסחת דעת בנהיגה, היא שהדרך הטובה ביותר להפחית אותה היא דווקא טכנולוגיה. כך למשל, מערכת שמספקת לנהג אזהרה לגבי סכנה בדרך (סטייה מהנתיב, אי שמירת מרחק, כניסה של רכב אחר או הולך רגל לנתיב הנסיעה) מוציאה אותו ממצב הסחת הדעת, מחזירה את הריכוז בכביש, ומגדילה את הסיכוי להגיב בזמן, ואף להציל חיים. 

חלק מיצרני הרכב החלו לשלב מערכות אזהרה מסוג זה במפרט הרכבים שהם מייצרים ומשווקים. פתרון אחר הוא מערכות אוטומטיות שנשלטות על ידי קול ולא דורשות את הסרת הידיים מההגה. נציין כי גם כאשר הידיים על ההגה והעיניים במרכז הכביש- אף שיחה בדיבורית יכולה להיות מסוכנת, בשל הסחת דעת.

חברת SaverOne הישראלית, פיתחה פתרון המונע גישה ליישומיים הסלולריים בזמן נהיגה. המערכת של SaverOne אינה בגדר רעיון עתידני - מדובר באמצעי טכנולוגי שכבר עבר את שלבי הפיתוח וקיים כמוצר בשוק. כמה וכמה חברות וארגונים בישראל ובעולם כבר אימצו את הפתרון של SaverOne, הטמיעו את המוצר והאפליקציה בצי הרכב שלהם, וכך צמצמו משמעותית את החשיפה של העובדים שלהם לתאונות דרכים.

למידע נוסף על הפתרון של  SaverOneכנסו לאתר של SaverOne.

 


$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('335e6535-6c51-4ff8-8049-ab5fce4c6e91','/dyncontent/2023/9/10/6877a336-4605-4016-82f1-943260c5b5b3.jpg',14890,'קראנצו 525-110',525,78,true,47453,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('335e6535-6c51-4ff8-8049-ab5fce4c6e91','/dyncontent/2024/2/26/f4f0d77e-4846-4195-b29d-9e0105dd3737.jpg',17419,'מכללת 525-80',525,78,true,47453,'Image','');},15]]);}) אשקלונים - המקומון היומי של אשקלון באינטרנט
 
$(function(){setImageBanner('d7136730-74fb-4239-a824-5da82ea0b98d','/dyncontent/2023/9/20/3994434a-2f4d-484d-a4c2-71ed8a5d0981.jpg',16338,'מוצצים 510-80',525,78,false,47439,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה