עשבים שותים: צמחי מרפא שיהפכו את חייכם לבריאים יותר



אם אתם חובבים חליטות מפנקות ולא מוותרים על אחת עם עשב ריחני לפחות פעם ביום, המדריך הבא הוא בשבילכם. הנה כמה מצמחי המרפא שכדאי להכיר ויהפכו את חייכם לבריאים בהרבה

צילום: יח"צ

לצד תרופות מודרניות מוכרות אשר פותחו על־ידי הרפואה המערבית המודרנית, ישנן לא מעט כאלו טבעיות יותר שעל צריכתן ממליצה זו האלטרנטיבית. ממחקרים רבים שנערכו בנושא עלה כי לשימוש בצמחי מרפא שונים דוגמת לואיזה, בקופה ורוזמרין ושילובם בתפריט היומי, יתרונות בשמירה על אורח חיים בריא, בחיזוק המערכת החיסונית ואף במניעת מחלות, מצבים ותחלואים שונים שמהם ניתן ליהנות כיום במגוון דרכים נוחות – החל מהוספתם כאבקה למשקה או כתבלין לבישול ועד לצריכתם כתוספי תזונה ייעודים המגיעים בקפסולות לבליעה. אז אילו סוגים קיימים וכיצד הם צפויים לשדרג את חייכם ובריאותכם? בכתבה הבאה שלפניכם.

רוזמרין – להקלה על אלרגיות

ברוזמרין קיים חומר פעיל הנקרא חומצה רוזמרינית, המקל על תופעות דוגמת אלרגיה וגודש. הרפואה המשלימה מדברת על תכונות נוספות המיוחסות לצמח זה וביניהן היותו משפר זיכרון ועיכול וממריץ את הדם. יחד עם זאת, עבור אלו הסובלים מלחץ דם גבוה צריכתו בכמות גדולה אינה מומלצת במיוחד ומלבד השימוש בו כתבלין, ניתן להכין ממנו גם חליטה טעימה ואף לגדל אותו בקלות בבית.

חילבה – לשמירה על רמות הסוכר בדם

לצמח החילבה תכונות רבות, ועל אף שברפואה ההודית המסורתית הוא מוכר בעיקר כתבלין העוזר לחזק את כוח הגברא, המדע מכיר בתכונה חשובה ומוכחת בהרבה יותר שלו – היותו שומר על רמות תקינות של סוכר בדם ומאזן את רמות הכולסטרול. תוכלו לצרכו על־ידי הוספתו כתבלין למרק או לחלופין לאכול את עליו, למשל.

לואיזה – להרגעת הנפש והבטן

צמח הלואיזה מוכר אף הוא בזכות יכולתו להרגיע את הגוף והנפש. מקובל לשתות חליטה קרה או חמה של צמח מרפא זה – בפרט לאחר ארוחות, שם הוא יכול לסייע בפעולת העיכול.

בקופה – צמח הזיכרון

ברפואה ההודית ידוע הבקופה כצמח הזיכרון וביכולתו להשפיע ולשפר תהליכים קוגניטיביים הקשורים בעיקר לזיכרון ולמידה. מחקרים הראו כי הוא תורם להגברת המיקוד וכן לתופעות הנלוות להפרעות קשב וריכוז והיבטים שונים של הזיכרון.

גינקו בלבואה – מיטיב עם המוח

גם לגינקו בלבואה השפעה מטיבה עם המוח ועם כלי הדם הפריפריאליים. הוא מסייע רבות לשיפור הזיכרון והקשב ואף במניעת חרדות. כמו כן, הוא פועל כמדלל דם ומהווה נוגד חמצון משמעותי.

כורכום

הכורכום נמנה בין צמחי המרפא הפופולריים יותר בתקופה האחרונה. החומר הפעיל שבו – הכורכומין, בעל סגולות רפואיות רבות: הוא מונע הצטברות משקעי פלאק שעשויה להביא להתפתחותן של מחלות נוירו-דגנרטיביות, מסייע בהתמודדות עם מחלות מפרקים וכלי דם ומהווה צמח אנטי דלקתי חזק המחזק רבות גם את המערכת החיסונית – דבר שהוכח כחיוני ומשמעותי בפרט בשנה שחלפה.

זאת ועוד, תורם הכורכומין גם לתפקודם של הנוירו-טרנסמיטורים המשפיעים לטובה על מצב הרוח ועוזרים במניעת דיכאון. הודות לחומר הפעיל שבו, הוא יעיל במיוחד אחרי אימון עקב יכולתו למנוע דלקות שנגרמות מקרעים מיקרוסקופיים בסיבי השריר. לצד זאת ובגלל ריכוזו הנמוך של החומר הפעיל בכורכום עצמו, רצוי לצרכו כתוסף תזונה המותאם בעיקר למתאמנים.

וויתניה משכרת  או בשמה האחר – ג'ינסנג הודי

צמח מרפא נוסף אשר נמצא בשימוש כבר אלפי שנים ברפואה ההודית הוא הג'ינסנג ההודי – המוכר גם כשורש של הויתניה, וגם הוא, בדומה לכורכומין, יכול להשתלב בשגרת האימונים שכן הוא תורם להשגת תוצאות טובות יותר. הצמח מסייע להפגת עייפות והתמודדות עם תשישות במצבי קיצון, תיאום עצב- שריר, מהירות וכוח בגפיים התחתונות כמו גם סיבולת לב ריאה וניצול טוב יותר של חמצן. מעבר לכך, יש לו השפעה מיטיבה גם עם מערכת העצבים שלה הוא עוזר להתמודד בפרט עם פיזור דעת מחד וחוסר שקט מאידך.

האסטרגלוס – למערכת חיסונית חזקה יותר

מקורו של צמח מרפא זה הוא דווקא ברפואה הסינית לפיה הוא משמש לחיזוק המערכת החיסונית בגוף. מחקרים הראו את יעילותו של הצמח בחשיפה לאלרגניים וכן בהתמודדות עם תופעות ויראליות שונות. הצמח לכשעצמו מתקתק וטעים וניתן להוסיפו למרקים ותבשילים או לחלופין לקבלו ממקור חיצוני דוגמת תוסף תזונה בדמות אבקה או קפסולה נפרדת.

אם כן, רפואה משלימה מסתמכת לא מעט על שימוש בצמחי מרפא ונראה שזו המערבית מתחילה אף היא להכיר בערכם ותרומתם של צמחים אלו. תוכלו לשלבם בתפריט היומי כתבלינים, כתוספת למזונות, בחליטה או כתוספי תזונה נפרדים שכן החשוב הוא שגופכם יקבל את מה שהוא זקוק לו – ותישארו בריאים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה