איך לחזור לשגרה בצורה מוצלחת?



מערכת החינוך נפתחת מחדש במתכונת מלאה והורים ותלמידים רבים מביעים חשש מפני ההסתגלות מחדש. איך כדאי להתמודד ומה מומלץ לעשות - תהילה לוי, פסיכותרפיה cbt, אימון והנחייה, נותנת טיפים

תהילה לוי | צילום: פרטי

היום, אחרי יותר משנה יחזרו ילדינו לשגרת לימודים נורמלית של מערכת מלאה ולמידה בכיתות מלאות. ללא ספק, מדובר בבשורה משמחת! ובכל זאת לא לכולם זה הולך להיות פשוט.

באופן מפתיע למדי, עבור חלק מההורים, ילדיהם לא קפצו מאושר כששמעו על ביטול הקפסולות והחזרה לשגרת לימודים הכוללת 6 ימי לימוד מלאים בשבוע. אצל חלק מבני הנוער החזרה לשגרת הלימודים עשויה להציף תחושות של חוסר מצב רוח, עייפות וחוסר אנרגיה, לחץ וחרדה. לעובדה זאת מספר סיבות, אציין רק את חלקן:

1. מתרגלים להכל. בני אדם הם אנשים סתגלנים גם כלפי מצבים לא נעימים ומגבילים ובוודאי כלפי מצבים שנתפסים בעיניהם כנוחים כמו: לקום מאוחר יותר בבוקר, לא להתעסק עם מה ללבוש, להיות יותר עם המשפחה, לאכול בכל רגע נתון ולא רק בהישמע הצילצול, ולכבות מסך מתי שלא בא להם להראות. ללא ספק, יש פה התרגלות לקצב אחר ושונה. כמו שלא התרגלנו מיד למגבלות וללמידה בבית כך יתכן שיהיו מתבגרים שלא יתרגלו מהר לחזרה לשגרה וזה בסדר.

2. חוסר וודאות - המאפיין המרכזי של התקופה האחרונה הוא חוסר בוודאות ועמימות כלפי מה שיקרה. המאפיין הזה לא כל כך מתאים לבני אדם שזקוקים לתחושה של וודאות כמו אוויר לנשימה. אומנם יש דיבור של ״חזרה לחיים״ ולשגרה כמו שהכרנו, אבל רובנו הפנמנו בשנה זו, כמה שהשגרה ״נזילה״ וכמה מהר היא יכולה להשתנות. גם הילדים שלנו הפנימו את זה. הם יודעים שעוד יכולה להיות עליה בתחלואה כי הם לא מחוסנים, הם יודעים שכנראה עוד יצטרכו להיות בבידוד. הם צריכים להתנהג כאילו כרגיל, אבל עם איום מעל הראש וכל זה בוודאי משפיע על המוטיבציה שלהם לחזור לשגרה המלאה.

3. קשרים חברתיים- במקרים רבים, הריחוק החברתי צמצם את מעגל החברים והשפיע באופן משמעותי על האופן בו בני נוער (בעיקר בגיל החטיבה) מתקשרים אחד עם השנים, יוצרים ומשמרים יחסים חברתיים. בגיל זה בו מרבית המתבגרים אמורים לפתח את המיומנויות החברתיות המורכבות יותר הם נדרשו להיות בבית, חלקם מבודדים כמעט לחלוטין. אצל אלה אשר התקשו בתחום החברתי עוד לפני הקורונה עלולה החזרה ליצור תחושה של חרדה מאותם אתגרים חברתיים שהיו קיימים שם תמיד. בני נוער אלה כמעט ולא היו צרכים להתמודד עם אותם אתגרים כשלמדו מרחוק או בקבוצות קטנות. מערכת החינוך מודעת, התכוננה ותפעל מול כל אותם אתגרים, אך גם לנו ההורים יש השפעה משמעותית על האופן שבה יצלחו ילדינו את החזרה לשגרה.

להלן מספר טיפים לחזרה מוצלחת:

1. ילדים ומתבגרים אינם רובוטים. אין להם כפתור הפעלה שעובר באופן אוטומטי ממצב מסך למצב כיתה ולכן אפשר לצפות לבאגים בתהליך. ממליצה לקבלם בהבנה וברגישות.

2. התאימו את לוח הזמנים לשגרה בהדרגה- בני נוער רבים מדווחים על שינויים משמעותיים בשעות השינה. במהלך התקופה שחלפה רובם נרדמו בשעות הקטנות של הלילה ( כן, גם אלה שנכנסו לזום בבוקר..) החזרה לשגרת לימודים מלאה מחייבת שינוי בהרגלי השינה והדרך הנכונה לעשות זאת היא בהדרגה שהרי אי אפשר לצפות מנער שהתרגל לישון בארבע בבוקר להרדם ב-22:00. מה שכן אפשר ורצוי לעשות זה לתכנן יחד את שגרת השינה ולהתעקש על המנעות מסכים לפחות כשעתיים לפני שעת השינה וכל זאת מבלי לצעוק ולהתעצבן אלא באמצעות שיח בגובה העניים, כזה שמכיר בקושי אבל מספיק אחראי כדי ליצור שינוי.

3. המשיכו לקיים את כל אותם דברים שעשו לכם טוב. ילדים ומתבגרים רבים מספרים על שינוי לטובה במערכת היחסים המשפחתית, על ארוחות משותפות, שיחות משמעותיות וזמן משחק ופעילות גופנית משותפת. אין שום סיבה להפסיק את הפעילויות האלה. להיפך! מדובר במתנות שקיבלנו בתקופה הקורונה ואלו מתנות בשביל לשמור.

4. עודדו את הילדים לדבר ולשתף ובמקום לשאול איך היה בבית הספר (כיף) תשאלו מה עשו בבית הספר... על מה דיברו איתם המורים בשעת חינוך ובכלל ומה הם עושים בהפסקה? שתפו אותם בחוויות שלכם מתקופת בית הספר. אל תצפו מיד לאיזה שיתוף משמעותי אבל אם תתמידו בהתענינות ובשאילת שאלות משמעותיות זה ישתלם.

5. חשוב מאד לתת להסתגלות מחדש את הזמן שמגיע לה. כולנו חווינו וחלקנו עדין חווים מצב משברי. במקרה ובו ילדכם מראה סימנים של חוסר הסתגלות ממושכת ניתן ורצוי לפנות לסיוע מקצועי שיאפשר לכם לחזור לשגרה טובה.

הכותבת היא תהילה לוי - פסיכותרפיה cbt, אימון והנחייה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה