רכיבה על האופניים היא מהנה, פופולרית ויש לה יתרונות רבים. מורלייים ופיזיים כאחד. אך, האם יש לה ערך גם לשיווי המשקל שלנו?

מעבר להנאה ולקיצור זמני הגעה, הרכיבה על האופניים היא פעילות גופנית לכל דבר והיא מפעילה את כלל מערכות הגוף. הנשימה, השרירים, העצבים, הראייה, השמיעה ועוד. מדובר על אופרציה שלמה של הגוף כדי לאפשר רכיבה מאוזנת ויציבה לאורך זמן.

בכדי שנוכל לרכב על האופניים עלינו לשפר את שיווי המשקל שלנו שאחרת אנו פשוט ניפול פעם אחר פעם (בתחילה הילדים אף צריכים ללמוד איך לשבת או לעמוד מבלי ליפול). שיווי המשקל נמצא בהתפתחות ושיפור מתמיד לאורך חיינו והוא יכול להתבצע גם כשאנו במנוחה (עמידה, ישיבה) וגם כשאנו עושים פעילות גופנית (מכשירים, אופניים, ריצה, קפיצה).

מהי מערכת שיווי המשקל?

מערכת שיווי המשקל היא חלק ממערכת תחושת התנועה של הגוף שאחראית על התחושה הפנימית של הגוף ואיבריו. זו מערכת מאפשרת לנו לנוע בעולם ביציבות ובשליטה. איברי הגוף מספקים מידע על מיקום האדם ועל התנועה של כל איבר ואיבר והמערכת בוחנת את הנתונים ומאזנת את הגוף לפי הצורך.

כדי שגופנו יוכל לנוע במרחב ולהתנועע מול אובייקטים שונים הממוקמים במרחב כמו ריהוט, סלעים או אנשים הוא זקוק ליציבות ולגמישות. משמעות איזון הגוף היא על ידי מתן פקודות לאיברים כמו הרגליים להאט או להאיץ או אף לשנות מיקום. אם נעשית תנועה לא נכונה, חשוב שהגוף יוכל לתקן את עצמו ושאיברי גוף שונים יופעלו כדי שפשוט לא ניפול. כשאנו נמצאים באזורים הרריים או מסולעים והאדמה אינה מישורית מערכת שיווי המשקל אף מעבירה מסרים לשרירים שיתכווצו או ירפו כדי להתקדם ולהשאר בתנועה.


מדוע רכיבה על האופניים יכולה לעזור לשיווי המשקל?

רכיבה על האופניים דורשת מהגוף שלנו המון ריכוז והתכווננות כדי לא ליפול מהאופניים. כשילד מתחיל לרכב בפעם הראשונה אין סנכרון בין התנועה של הרגליים לבין העיניים והראייה המרחבית ולבין ההבנה של התנועות כמו גם המהירות הנדרשות כדי לא ליפול. הילד מתרגל ולאט לאט, עם נפילות ופציעות מדי פעם, הוא מתחיל לסנכרן את המערכת שלו. מוחו יוצר קשרים עצביים חדשים ככל שהוא מתרגל רכיבה על האופניים. אלו יכולים לעזור לילד בהיבטים אחרים בחייו הדורשים את שיווי המשקל.

גם אם ניתן לצפות שבבגרות יהיה לנו שיווי משקל מושלם, זה לא כך ואף, להפך. ככל שמתבגרים, קיימת ירידה במסת השריר ויש ירידה או אפילו חוסר בפעילות גופנית. מבוגרים לרוב יותר נוטים להליכה לא יציבה ולנפילות מסוכנות. רכיבה על האופניים משפרת באופן משמעותי את ואף מחזקת את היציבות של המבוגר גם בעת הליכה וישיבה מעבר לכך שהיא מסייעת לחיזוק השרירים שכה חשובים להחזקת גופו, ליציבה שלו וליכולת התפקוד שלו ביום יום.

 

*המדור הינו מדור צרכני ואין לייחס לנאמר בו תחליף לייעוץ מקצועי. ט.ל.ח