בעידן הטכנולוגי בו אנו חיים, אנו מבלים שעות ארוכות בישיבה מול מסך המחשב במשרד. ישיבה ממושכת עלולה לגרום לבעיות רפואיות שונות, בין היתר כאבי גב ופרקים, צוואר תפוס ועוד. לפי מחקרים רבים שנעשו בתחום העבודה במשרד המודרני עולה כי ישראלים רבים מבלים למעלה מ- 10 שעות ביום בישיבה מול המחשב במשרד, ובנוסף הם יושבים מול המחשב גם בבית. המחקרים מציגים תמונה קשה של עובדים רבים המחסירים ימי עבודה בגלל כאבי גב ופרקים ומחלות אחרות הנגרמות כתוצאה מישיבה ממושכת ולא נכונה.

ישיבה נכונה מול שולחן מחשב

כדי לשבת נכון מול שולחן המחשב במשרד יש להקפיד על זווית הישיבה, מיקום המסך, מיקום הרגליים, מיקום הידיים, וחשוב לבחור כיסא איכותי המותאם למידות גופכם. כמו כן, מומלץ לעשות הפסקה קצה של 5-10 דקות מדי שעה, להקפיד על תרגילי מתיחה, ולנוע מעט ברחבי המשרד כדי להימנע ולהפחית כאבים הנגרמים כתוצאה מישיבה ממושכת.

חשוב לדעת כי ישיבה לא נכונה במשרד גורמת ללחץ מוגבר על החוליות בעמוד השדרה, מצב העלול לגרום לפריצת דיסק ולמחלות אחרות. בנוסף, ישיבה לא נכונה מגבירה את העומס על המפרקים בגוף, בעיקר באזור הגב התחתון אך גם במפרקי היד, ובמיוחד כף היד המזיזה את העכבר. מעבר לכך, שרירי הגב נחלשים עם הזמן בגלל תנוחת ישיבה לא נכונה, ונוצר מתח מוגבר באזור הצוואר העשוי להביא לשרירים תפוסים ולכאבים עזים.

ראוי לציין כי ישיבה ממושכת בתנוחה לא בריאה ונכונה עלולה לגרום לנזק עצום, מאחר והיציבה משתנה, שרירי הגב מתקצרים ועלולים לסבול מכאב כרוני. לכן, חשוב להימנע מישיבה כפופה עם ראש רכון קדימה, מנטייה לכיוון היד המניעה את העכבר או מישיבה בקצה הכיסא.  

ישיבה נכונה מתחילה קודם כל בבחירת כסאות משרדיים איכותיים, בהתאמה אישית למאפייני גופו של העובד. כסאות איכותיים והקפדה על תנוחת ישיבה נכונה יפחיתו את הלחץ על חוליות עמוד השדרה, ימנעו כאבי גב וצוואר, ויספקו תמיכה נכונה לאזור הקשת של הגב התחתון ולאמות הידיים.

למזער נזקים של ישיבה ממושכת מול המחשב

כאמור, חשוב לצמצם ולמזער את הנזקים שישיבה ממושכת מול המחשב עלולה לגרום. יש למקם את המסך בגובה העיניים, כך שקצה המסך מעט גבוה מהעיניים. מומלץ להניח את כפות הרגליים על הרצפה, כאשר הברכיים נמצאות בזווית נמוכה יותר מהירכיים, ניתן להיעזר בשרפרף או הדום. כמו כן, יש להקפיד על זווית של 90 מעלות בין הגב לרגליים, למרות שיש חוקרים הטוענים כי הזווית צריכה להיות גדולה יותר, כלומר תנוחה בה נשענים מעט אחורה, עד לכדי זווית של 100 מעלות.

חשוב למקם על השולחן את האמה וכף היד הנחה על העכבר, כאשר כפות הידיים ישרות ביחס למקלדת. כדאי לבצע הפסקות יזומות כדי לשחרר את הלחץ על שורש כף היד, ואחת לשעה יש לקום, לבצע תרגילי מתיחה ולהניע את מפרקי הגוף.

לקריאה נוספת בנושא איך תבחרו כסא משרדי, כנסו לפה

*המדור הינו בגדר המלצה בלבד ולא ניתן לראות בו תחילף לייעוץ ט.ל.ח