מנהלים טובים הם נכס משמעותי מאוד לכל עסק ולכל ארגון. הכוונה היא גם למנהלים הבכירים וגם לאלה שנמצאים בדרגים הנמוכים יותר בהיררכיה, שכן כל מנהל משפיע במידה רבה על ההתנהלות של החברה, גם דרך ההחלטות שהוא מקבל וגם דרך העובדים שכפופים לו.

בהתאם השבחת ההון האנושי היא השקעה חכמה ואפילו מתבקשת. ישנן אפשרויות רבות לפתח מנהלים וכדאי תמיד לבחור את זו שמתאימה גם לצרכי העסק או הארגון וגם למאפיינים הספציפיים של כל מנהל.

ניהול קונפליקטים

אחת התכונות החשובות לכל מנהל היא היכולת לנהל קונפליקטים בחוכמה, כך שהם לא יהפכו למשברים ולמעשה אפילו יהוו קרש קפיצה לצמיחה.

חילוקי דעות והתנגשות בין תפישות עולם ואינטרסים סותרים הם חלק בלתי נפרד מאינטראקציות בין בני אדם בכל מקום. תפקידו של המנהל הוא לשקף אי הבנות, לשפר את התקשורת ובעיקר את הקשב האחד לשני, להציף את הדילמות ולהציג פתרונות של Win-Win.

הכלי העיקרי במסגרת פיתוח מנהלים ליצירת המיומנויות הנ"ל הוא סימולציות על בסיס ואימפרוביזציות ופסיכודרמה.

חדשנות ויזמות

אחת הציפיות העיקריות מכל מנהל היא שהוא ייזום כל הזמן מהלכים לטובת העסק ויפגין חדשנות. לכאורה יזמות וחדשנות הן תכונות מולדות שלא קיימות אצל כל אחד, אבל בפועל סדנת פיתוח מנהלים מעצימה מאוד יכולות אלה אצל כל אחד ובעיקר מאפשרת להוציא אותן לפועל באופן אפקטיבי.

העצמת עובדים

מנהל טוב הוא מי שהופך את העובדים שכפופים לו לטובים מאוד ומוציא מהם את המיטב. העצמת עובדים נשענת על שלל יכולות: מתן פידבקים מדויקים, פרגון שנתפש כאמיתי, מתיחת ביקורת בלי להשפיל את האדם או לגרום לו לאובדן ביטחון עצמי, הפקדת תחומי אחריות מתאימים ליכולות של העובד (ובכך לחזק את המוטיבציה שלו), יצירת סביבה שמאפשרת עבודת צוות יעילה, ויתור על אגו ועוד.

פיתוח מנהלים יכלול כמעט תמיד גם תשומת לב לסוגיה חשובה זו, ובפרט עיסוק בתקשורת נכונה ודינמיקה קבוצתית.

מיומנויות משא ומתן גבוהות

כמעט כל מנהל שותף בתדירות כזו או אחרת לתהליכי משא ומתן – מול ספקים, מול לקוחות, מול מועמדים לתפקידים בעסק, מול גופי רגולציה וכו'.

משא ומתן אפקטיבי הוא זה שמייצר מצבי Win-Win אמיתיים ולאו דווקא מבטיח תנאים אופטימליים לעסק (כך למשל הורדת מחיר ציוד שרוכשים מספק למתחת למינימום שמאפשר לו להרוויח מועילה אולי בטווח הקצר, אבל עד מהרה הוא יפסיק לעבוד עם העסק).

שיפור מיומנויות המשא ומתן כולל כלים לזיהוי אופי כל אינטראקציה ספציפית, טכניקות להשגת יעדים, התמודדות עם משברים תוך כדי מו"מ ועוד.

פיתוח מנהלים ויצירת פרזנטציות מנצחות

עוד תכונה חשובה שמשתדרגת במסגרת סדנת פיתוח מנהלים היא הצגת פרזנטציות. הן בניית פרזנטציה מנצחת והן הצגתה באופן מושלם מחייבות תשומת לב לשלל פרטים, ובפרט הבטחת מלוא הקשב של קהל היעד בכל נקודה ונקודה, וכמו כן נדרש תרגול של יכולת חיונית זו.

*המדור הינו מדור צרכני ואין לייחס לנאמר בו תחליף לייעוץ מקצועי. ט.ל.ח