הענקת מתנה היא נושא שנחקר רבות מבחינת ההתנהגות האנושית ומכל ההיבטים: הפסיכולוגיים, האנתרופולוגיים, הכלכליים והשיווקיים. המחקרים מצאו כי הענקת מתנה היא חלק מורכב ומפתיע להפליא באינטראקציה האנושית, והמתנה עוזרת להגדיר מערכות יחסים ולחזק קשרים עם בני המשפחה והחברים. פסיכולוגים אומרים שלעתים קרובות יותר, לא המקבל אלא דווקא הנותן, הוא זה שקוצר את הרווחים הפסיכולוגיים הגדולים מהמתנה שנתן לאחר.

מזכרות לאירועים הן דרך מצוינת להראות ללקוחות שלכם שאתם מעריכים אותם בצורה אמתית ומתחשבת. כשהמתנה הנבחרת היא ראויה ונכונה, היא יכולה לספק החזר מעולה להשקעה שלכם, על ידי חיזוק היחסים שיובילו בעתיד לעסקים מתמשכים ויציבים.

בין אם אתם מחפשים מתנה ללקוחות או לעובדים שלכם, הצורה הטובה ביותר בה ניתן לסכם את העיקרון המנחה את בחירת המתנות הארגוניות, היא  באמצעות הפתגם המוכר: ״אנשים ישכחו מה אמרת, אנשים ישכחו מה עשית, אבל אנשים לא ישכחו כיצד ריגשת אותם״.

מתנות ארגוניות מושקעות, מעניקים ללקוחות שלכם, תחושה שבאמת איכפת לכם מהם, שאתם חושבים עליהם ומעריכים את הקשר איתם. זוהי בקיצור המורשת של מתנה נאותה.

המשמעות היא שיהיה עליכם להשקיע קצת מחשבה לאסטרטגיה שתדריך אתכם בבחירת המתנה הארגונית. כלומר, יהיה עליכם לחשוב מעבר ללוח שנה ולעטים ממותגים.

למעשה, ארבעה מרכיבי מפתח קשורים לבחירה במתנה ארגונית נכונה. אם תצליחו לעמוד במסגרת מרכיבים אלה, כנראה שתהיו בנתיב הנכון לבחירה במתנה ארגונית ששולחת ללקוחות שלכם את המסר הנכון.

המתנה לא עוסקת בכם

מתן מתנה ארגונית לא עוסקת בכם, אלא בלקוח. לכן, המתנה צריכה להיות רלוונטית ושימושית לו באופן אינדיבידואלי.

בחירת המתנה הנכונה והדרך בה תעניקו אותה – הן חשובות. אבל יותר חשוב זה להחליט לגלות באופן יזום, מה ישמח את מי שיקבל מכם את המתנה, ולעשות מחווה ידידותי שמתגלמת בפריט נחמד שתתנו ללקוח, משהו שיזכיר לן שאתם מעריכים את היחסים העסקיים ביניכם.

להוסיף מגע אישי למתנות שלכם

כל היבט במתנה שלכם צריך להפגין התחשבות. המשמעות היא שלא רק המתנה עצמה חשובה אלא גם האריזה והברכה שתצרפו למתנה. מומלץ לבחור באריזה מעוצבת ייחודית, שתבטיח שהמתנה שלכם תמשוך תשומת לב, עוד לפני שהמקבל יפתח אותה. לדוגמה: מארז יפהפה של ערכת חורף מפנקת או חמסה בעבודת יד במארז יוקרתי.

לגבי הברכה שתוסיפו למתנה, הקפידו לכתוב משהו אישי, ועדיף בכתב יד, אם זה אפשרי. זאת כדי להוכיח ללקוח שאתם מעניקים מתנה וברכה שהשקעתם בהן מחשבה והתאמתם אותן בקפידה, במקום לקנות כמות גדולה של אותו פריט, ולכתוב ברכה אחידה לכולם. כלומר, זה עדיף על שליחת מתנה זהה לכול רשימת הלקוחות שלכם.

הענקת מגע אישי למתנה ארגונית, מבליטה מאוד את המתנה בעידן שהופך ליותר ויותר דיגיטלי.

One size (גודל אחד), לא תמיד מתאים לכולם

לפעמים, תלוי בסוג העיסוק שלכם, בלקוחות או במתנה שאתם בוחרים – זה יכול להתאים לתת לכולם את אותה מתנה. למשל, מזוודת פינוק במיתוג אישי או גליל ׳משחקים שאהבנו׳ שכולל משחקים זכורים לטוב מהילדות.

אבל, במקום לאמץ גישה זו באופן אוטומטי, מומלץ לשקול גישה חלופית אשר מתמקדת בפוטנציאל לקוחות העוגן לטווח הארוך, באלה שאתם רוצים לשמר לאורך זמן.

מתוך גישה זו, ייתכן שעדיף להשקיע מחשבה רבה למספר קטן יותר של מתנות, למשל עבור הלקוחות הנבחרים, או העובדים המצטיינים, ולא לתת את אותה מתנה לכול האורחים באירוע.

להיות שונה!

המתנות מבדילות את האירוע שלכם מאירועי המתחרים. סביר להניח שאתם לא היחידים שמספקים מזכרות באירועים שלכם, אבל המתנות שתבחרו לתת יכולות לסייע לכם ליצור רגע בלתי נשכח. מתנה מתחשבת היא הדרך המושלמת להבדיל את האירוע שלכם מהאחרים.

ולבסוף, עוד מילה על הערך החברתי של הנתינה, שהוכר לאורך ההיסטוריה האנושית. יש חוקרים המאמינים שכוחות האבולוציה, בכבודם ובעצמם, העדיפו אולי את נותני המתנות:

גברים שהיו הנדיבים יותר, עשויים לזכות בהצלחה רבה יותר עם נשים ולהבטיח את הרבייה וההמשכיות שלהם (יש לציין כי השימוש באוכל בתמורה לגישה מינית ולטיפוח, תועד בקרב הקרובים לנו ביותר, השימפנזים).

נשים שהיו מיומנויות בתחום הנתינה – למשל, דאגו להוסיף מנת מזון נוספת לגבר – סייעו לשמור על מפרנס המשפחה לאורך זמן כמו גם על ילדיהן.

*המדור הינו מדור צרכני ואין לייחס לנאמר בו תחליף לייעוץ מקצועי. ט.ל.ח