הגוף האנושי הוא מכונה מופלאה אך לא חפה מתקלות שונות. לעתים, אנו מגלים כי הגוף מתחיל לפתח רגישות למרכיבי מזון שאינם גורמים לאחרים לתופעות אלה. בין השאר ניתן לציין אלרגיות שונות (לאגוזים או חלב), חוסר יכולת להפיק מספיק אינסולין לפרק סוכר בקרב חולי סכרת והעדפות אישיות כמו צמחונות וטבעונות. במאמר זה אספנו עבורכם כמה קינוחים לחג לבעלי רגישויות שונות שתגרום לכולם לחזור הביתה שבעים ומרוצים.

עוגה ללא גלוטן לחולי הצליאק במשפחה

מחלת הצליאק מתאפיינת ברגישות גבוהה לגלוטן הנמצא בתוך מרבית הדגנים שאנו אוכלים. חומר דומה לגלוטן הנמצא בשיבולת השועל אף הוא גורם לגוף להגיב בתקופה אלרגית. לכן, ננסה למצוא קינוחים שאינם מכילים בכלל חיטה, שעורה ושיבולת שועל. נוכל להגיש עוגת גבינה ללא גלוטן, מוס שוקולד או עוגת קרם קפואה. הקינוחים הללו מבוססים בעיקר על שמנת מתוקה ואבקות של אינסטנט פודינג או מוס וגבינות נפלאות. לחגיגה המתוקה הזו אפשר להוסיף תותים או פירות טעימים אחרים ולהגיש מקורר.

עוגות ללא סוכר – לחולי הסכרת

חולי הסכרת ינסו להמנע ממאכלים עתירי סוכר משום שגופם מתקשה לאזן במהירות את רמות הסוכר בדם. לכן, ננסה להשתמש בתחליפים שאינם גורמים לעליית שיעור הגלוקוז בגופם. אפשר להכין פאי מתוק וטעים ללא סוכרים, עוגות גבינה ועוגות שוקולד ללא סוכר ואפילו עוגיות המבוססות על פיצוחים. את המתיקות לעוגה נוסיף באמצעות ממתיקים טבעיים כמו סטיביה, סוכרזית בנוזל או "דיאטיפ". אפשר גם להגיש את הקינוח עם מעט פירות – רק צריך לזכור שגם בפירות אלה יש ממתיקים טבעיים וחולי הסכרת צריכים לצרוך אותם בזהירות. הפירות המומלצים הם פירות גרגיריים כמו תות שדה ופטל ופירות הדר חמצמצים.

קינוחים ללא חלב

רגישות נפוצה נוספת באוכלוסיה היא רגישות לחלב – ובמיוחד למרכיב הלקטוז שבו. תוכלו לאפות או להכין את הקינוחים בהתבססות על קורנפלור, סירופ אגבה וחלב שקדים או סויה. אפשרות נוספת היא להגיש קינוחים שאינם מכילים חלב כלל – כמו ג'לי (אותו אפשר לחזק במעט תותים או ענבים), מוס המבוסס על פירות וסירופ מייפל או סילאן. בשבועות האתגר כפול ומכופל עבור הרגישים לחלב שמסתפקים פעמים רבות במאכלים המבוססים על גבינות טופו או גבינות העשויות מחלב שקדים וחלב המבוסס על אגוז קשיו.

קינוחים לטבעוניים

בעוד הצמחוניים אינם חשים באתגר מיוחד בחג השבועות – במיוחד כאשר כולם מעדיפים להגיע לארוחה חלבית קלילה, הטבעוניים דווקא מגלים כי מדובר באתגר מיוחד. למרבה המזל, כיום אפשר למצוא עוגות ועוגיות רבות המבוססות על תמרים, אגוזים ואפילו טראפלס עשויים משוקולד ללא כל מוצרי חלב מהחי.

קינוחים לרגישים לאגוזים

רגישות לאגוזים מהווה כיום את אחת האלרגיות החריפות יותר שעשויה להתפרץ גם בחשיפה לכמות קטנה מאד מסוגים רבים של אגוזים. לכן, חשוב להרחיק מהשולחן או פשוט לא להשתמש באגוזים כלל בתוך מרכיבי המזון. רבים אינם יודעים אבל ממרחי שוקולד רבים מכילים בתוכם גם כמות קטנה של אגוזים שעשויה לגרום לאלרגיה. במקום זאת – מוטב להגיש עוגת גבינה מושקעת וקלילה עם פירורים עשויים מעוגיות, עוגת שוקולד המבוססת על שוקולד מריר טהור או סלט פירות טעים.

לסיכום, לאורך כל הארוחה האורחים שלכם נהנים מטעמי החג הנפלאים המגיעים לשולחן בצירוף כוס של יין משובח. בתום הארוחה, כאשר עיני כולם נשואות למטבח ממנו מגיעים הקינוחים נסו להתחשב בכל הרגישויות המהוות חלק בלתי נפרד מחייהם של האורחים שלכם. קיימים אין ספור תחליפים לכל אחד מהמרכיבים ואנו יודעים שעם קצת יצירתיות תוכלו ליצור ארוחת חג נפלאה שכולם ייהנו ממנה.

*המדור הינו מדור צרכני ואין לייחס לנאמר בו תחליף לייעוץ מקצועי. ט.ל.ח