ברגע אחד העולם מתהפך. תאונה שגרמה לרכב בו נהגתם בשנים האחרונות להפוך לעיסת פח מקומטת. אתם מתקשרים אל חברת הביטוח ממנה רכשתם ביטוח חובה לרכב וביטוח מקיף ומופנים למוסך ההסדר בו מסתבר לכם שמדובר בפגיעה מסוג "טוטאל-לוס".  במאמר זה ננסה להבין מהו טוטאל לוס, לאיזה פיצוי אתם יכולים לצפות ואפילו כיצד ניתן להימנע מתאונות בעוצמה כזו?

מה זה טוטאל לוס?

תאונה קשה שגורמת לנזק כבד לרכב אשר בעקבות הנזק מוגדרת כ"אובדן מוחלט" או טוטאל לוס. למרות הסברה כי מדובר בתאונה שלאחריה לא ניתן לתקן הרכב בפועל מדובר בשיקול כלכלי. אם עלות התיקון של הרכב היא מעבר לחצי משיווי לפני התאונה – לא משתלם לכם לתקנו וחברת הביטוח תעדיף לתת לכם פיצוי – אתם יכולים להתחיל לחפש רכב אחר ולשלם עליו מסכום הפיצוי שתקבלו.

על מנת שרכב יוגדר במצב של אובדן מוחלט תקנות משרד התחבורה דורשות ששמאי מקצועי ומורשה יבדוק אותו ויעריך את הנזק. אתם יכולים לבחור מי יהיה השמאי הזה או לקבל רשימה של שמאים מומלצים מחברת הביטוח ולבחור שמאי מביניהם.

אילו חלקים ברכב יכולים להוביל לעלות תיקון כה גבוהה?

לפעמים, רכב שנראה כי מבחוץ הנזק שלו אינו גדול (כמו למשל מכסה המנוע מכופף, המראות שבורות והנורות תלויות באוויר) עשוי להיות אף הוא במצב של טוטאל-לוס. מתי? יתכן ומערכות פנימיות בו נפגעו כמו הרדיאטור הנמצא בקדמת הרכב, המנוע ומשאבות פנימיות. כאשר מחשבים את עלות התיקון הכוונה היא גם ליישור הפח או לרכישה של חלפים חדשים לרכב.

ברכבים חדשים של פירמות יוקרתיות יותר (כמו B.M.V., מרצדס, יגואר וכו') יתכן וכן יהיה משתלם לתקן את הרכב משום שחלק ניכר מערכו נקבע על בסיס המותג שאותו יצרן מייצג. לכן, השקעה של 10,000 ₪ תיקונים של מרצדס חדשה לא תוגדר "טוטאל-לוס" בעוד מכונית משפחתית נפוצה משנת 2010 עשויה עדיין להיכלל בהגדרה זו.

מה אם אתם יכולים לתקן את הרכב לבד?

שאלה נפוצה שעולה פעמים רבות היא מדוע, אם יש לכם את הידע המתאים, אינכם יכולים לתקן לבד את הרכב ולשלם אך ורק על עלות החלקים? חשוב להבין כי במקרים רבים במהלך תאונה שכזו קיימת פגיעה חזקה בשלדה של הרכב. פגיעה זו עשויה לפגוע ברמת הבטיחות של נהיגה ברכב כזה. לכן, אם הוא עשוי להיחשב כסיכון לנוהגים בו או לאחרים – לא ניתן יהיה לקבל אישור להעלותו לכביש.

אם, לעומת זאת, מוסך מורשה מאשר לכם כי ניתן לתקן את הרכב בעלות נמוכה משמעותית מזו שהשמאי הגדיר תוכלו לפנות לחברת הביטוח ולבקש לקבל פיצוי על מנת לתקן את הרכב. חשוב לציין כי במקרה של תאונת טוטאל-לוס חברת הביטוח תחזיק את הרכב ברשותה. לשם מה? על כך נסביר בקצרה בהמשך.

מה אם ניתן לתקן את הרכב?

בחלק מהמקרים אמנם לא משתלם לבעל הרכב או לחברת הביטוח לשלם למוסך לתקן את הרכב, אך עבור סוחרי המכוניות עדיין יש לרכב ערך – אם באמצעות מכירת החלקים השונים שלו שנותרו שלמים או באמצעות תיקון. במקרה זה חברת הביטוח תגדיר את הרכב בסטטוס של – "אבדן להלכה". היא תמכור את הרכב לסוכני רכבים או מוסכים הנמצאים עמה בהסדר ואת בעל הרכב תפצה בסכום המלא ממש כאילו הרכב נמצא בסטטוס של "טוטאל לוס".

מה קורה עם פוליסת הביטוח לאחר התאונה?

לאחר הפיצוי המתקבל פוליסת הביטוח מתבטלת. חשוב לדעת, בנוסף, כי אם תחליטו לרכוש רכב חדש בשנים הבאות הפרמיה שתשלמו על הפוליסה תהיה גבוהה יותר. מדוע? חברות הביטוח מחליטות על מחיר הפוליסה על פי הסיכוי הסטטיסטי שתתרחש תאונה ברכב שתצריך את חברת הביטוח לשלם פיצויים. אם בעבר הייתה לכם תאונה קשה, גם אם לא בהכרח הייתה כולה באשמתכם, עדיין חברות הביטוח יראו אתכם כנהגים "מועדים לסיכון לתאונה נוספת".

לכן, הכי חשוב - נסו לנהוג בזהירות. קיימות דרכים להימנע מתאונות קשות - אל תעברו את המהירות המותרת ואם אתם עייפים עצרו מדי פעם לנוח, לשתות משהו ולחזור לנהיגה. אל תנהגו לאחר ששתיתם אלכוהול וכמובן – אל תתנו לנהג לא מנוסה או ללא רישיון לנהוג ברכב שלכם. כך, תוכלו להפחית משמעותית את הסיכוי לתאונת "טוטאל לוס". סעו בזהירות בתקווה שלא תצטרכו להפעיל את ביטוח הרכב שלכם לעולם.