למעלה מ-20,000 ק"מ של כבישים חוצים את ישראל לאורכה ולרוחבה, בתוך הישובים וגם ביניהם כמובן. הגידול המתמשך במספר התושבים, העלייה ברמת החיים ואיתה הזינוק במספר כלי הרכב והרצון לחבר טוב יותר את הפריפריות למרכז, מובילים לסלילת נתיבים נוספים וכבישים חדשים בכל רחבי הארץ - ובאופן טבעי ישנה השאיפה להשלים כל פרויקט שכזה במהירות רבה.

למה חשוב להשלים סלילת כביש חדש במהירות?

סלילת כבישים ונתיבים חדשים, בין אם בתוך עיר כזו או אחרת ובין אם במרחב הבין-עירוני, נועדה לספק מענה לצורך של ציבור רחב. במקרים רבים הסלילה מתחילה כשהצורך כבר משמעותי מאוד, ובאופן טבעי אם הפרויקט מתעכב שלא לצורך נגרמת עוגמת נפש של ממש לנהגים רבים.

בנוסף, בחלק מהמקרים, העבודות עצמן מהוות הפרעה לשגרה ומייצרות פגיעה בציבור רחב. המחויבות של הגורמים שהכבישים נמצאים באחריותם - הרשויות המקומיות כשמדובר על כביש בתוך עיר ונתיבי ישראל כשמדובר על הכבישים הבין עירוניים - היא כמובן לצמצם ככל האפשר את הפגיעה, ובהתאם להבטיח את השלמת הסלילה בפרק הזמן הקצר ביותר האפשרי.

השלבים השונים עד להשלמת הכביש

כמובן שהמהירות המבוקשת לא יכולה לבוא על חשבון המקצועיות והבטיחות - בכל שלב ושלב.

תכנון

השלב הראשון של סלילת כביש חדש הוא תכנון. התכנון מחייב שתי בדיקות עיקריות על-מנת לוודא שהתוואי המיועד אכן מתאים לשמש כנתיב תחבורה - בדיקה אחת היא של התשתיות השונות בשטח ובסביבתו, ובדיקה שנייה היא של הקרקע במקום. בין השאר נלקחים בחשבון סוג האדמה (חמרה, לס, כורכר וכו'), צפיפותה, קיומם של סלעים מתחת לפני השטח, יציבות הקרקע ועוד.

חישוף

השלב השני הוא חישוף השטח. לשם כך מובאים לאזור העבודות כלים כבדים כגון בולדוזר או שופל, ואלה מסלקים מהתוואי שבו יעבור הנתיב הנוסף או הכביש החדש את האשפה, המכשולים, צמחיה במידת הצורך ועוד. בשלב זה נדרשת זהירות מרבית על-מנת לא לפגוע בתשתיות חיוניות כמו קווי ביוב, קווי מים, רשתות תקשורת וכו' - גם אם הדבר מאריך מעט את משך ביצוע שלב זה בסלילה.

עבודות עפר ופיתוח

שלב קריטי בעבודות, ובפרט מבחינת ההשפעה על פרק הזמן הכולל עד לרגע שבו הכביש מוכן. ניסיון ומיומנות מבטיחים עבודה איכותית תוך זמן קצר מאוד, כשבין השאר בשלב זה משוטחת הקרקע כדי שניתן יהיה לפזר עליה אספלט ומונחות התשתיות לצורך הניקוז ההכרחי (וגם לטובת עמודי תאורה, תמרורים וכו').

הנחת האספלט

השלב המרכזי בסלילת כביש הוא הנחת האספלט. כדאי לדעת שכל כביש מורכב מכמה וכמה שכבות, ועל-מנת להבטיח יציבות מרבית ועמידות לטווח ארוך במיוחד יש לבצע את פיזור האספלט והידוקו בכל שכבה באיטיות יחסית.

גימור

לאחר שכל שכבות האספלט מהודקות היטב זו לזו ובוצעו כל בדיקות הבטיחות שמוודאות שהכביש החדש מוכן למלא את ייעודו, יבוצעו עבודות הגימור - סימון נתיבים ושוליים, הצבת תמרורים, תאורה, הקמת גדר ההפרדה וכו'. גם בשלב זה מיומנות וניסיון מקצרים במידה ניכרת את משך הזמן הנדרש.

למידע נוסף בנושא בקרו באתר http://amzshemeshblog.co.il/

*המדור הינו מדור צרכני ואין לייחס לנאמר בו תחליף לייעוץ מקצועי. ט.ל.ח