ההיררכיה הארגונים בעשורים האחרונים משתנה מעט, כאשר דרגים זוטרים גדלים בתוך החברה והופכים למנהלים המוכשרים לבצע את המשימות השונות שבצעו בתפקיד זוטר. אך, פעמים רבות, חסר להם  הידע התיאורטי והכישורים על מנת לנהל ולהניע צוות עובדים. תורות ההנעה הקלאסיות הגורסות כי עובד המרגיש מחויבות לחברה יהיה עובד יעיל יותר ויישאר בארגון לטווח רחוק עדיין מוכיחות את עצמן בארגונים בינוניים וגדולים. במאמר זה נענה על השאלה - מהו תפקידו של המנהל בעידן הנוכחי ומה השפעתו על מידת המוטיבציה של העובדים הכפופים לו?

חיי היום יום של העובד בחברה

עובדים בישראל שוהים במקום העבודה שמונה עד תשע שעות בממוצע, כאשר בתחום ההייטק מפתחים רבים ממשיכים ועובדים גם שעתיים נוספות מעבר למינימום השבועי הנדרש, על מנת לעבוד בהיקף של משרה מלאה. אך, האם שהות במקום העבודה מעידה בהכרח על העובדה כי אותו עובד אכן מבצע את משימותיו השונות במשך כל היום?

כאשר בוחנים את מידת הדחף לפעולה וההתלהבות של עובדים במשק בשנים הראשונות לאחר שהתקבלו למקום העבודה, מול מידת הדחף לפעולה עשור לאחר שהתחילו לעבוד בתפקידם ניתן לראות ירידה במידת המוטיבציה. חלק מהסיבות לכך הן תפישת מיקומם בארגון בצורה שונה לאורך השנים, שחיקה, עייפות ותחושה של שגרה יומיומית מעיקה. לעומת זאת, עובדים הנמצאים בארגונים דינמיים בהם הדרג הניהולי מיישם שיטות של תגמול ומעניק לעובד תחושה כאילו זה עתה התחיל לעבוד במקום מגלים רמה גבוהה יותר של דחף לפעולה ולהצלחה. ככל שהעובד כורך את הזהות האישית שלו ושל תפקידו בארגון עם עתידו של הארגון כך הוא עשוי לגלות רמה גדולה יותר של מחויבות להצלחתו ותפוקתו גדלה.

מדוע חשוב להכשיר את הדרג הניהולי?

הנעת עובדים בקרב מרבית המנהלים אינה תהליך אינטואיטיבי. חלק מהמנהלים רואים עצמם כ"איבר" בגוף המופלא של הארגון ואחרים רואים עצמם כראש העדר, מחויבים להצלחתו של הארגון ולמטרותיו. עם זאת עובדים זוטרים עשויים לראות את מקום העבודה כמקפצה לקריירה הבאה ונוטים להיות מזוהים פחות עם הארגון ומטרותיו. לכן, על מנת "לגדל" מנהלים המסוגלים להחדיר מוטיבציה רצון והתלהבות חשוב להדריכם כיצד לשכלל את המיומנויות הבינאישיות ולאתר דרכים חדשות ויעילות להנעת צוות עובדים המסור לחברה גם בתקופות של משבר.

תפקידן של סדנאות פיתוח מנהלים

קורס ניהול מקצועי משמש כמרחב בטוח בו מנהלים מארגונים שונים רוכשים ידע תיאורטי ומעשי בשימוש במיומנויות ניהוליות מעצימות. בין השאר נלמדים בקורס נושאים כמו שדרוג יכולות ניהול הזמן של עובדי החברה, שיפור תהליכי תקשורת פנים ארגונים טובים יותר, שיטות תגמול אפקטיביות, שימוש בשפת גוף נכונה לשידור מנהיגות וכישורים נוספים.

מנהלים שעוברים סדנאות תקופתיות הופכים ל"שחקנים קבוצתיים" בחברה תוך שימוש בכישורים שרכשו בסדנה על מנת ליצור סביבה ארגונית מפרה. כפי שציינו לעיל היכולת להניע עובדים בצורה נכונה מעודדת את הנאמנות לארגון, מקבלה על תהליך שימור העובדים החיוניים לחברה ומגבירה את התפוקה של העובדים במהלך היומיום.

מאדם בעל כישרון טבעי לניהול למנהיג הסוחף אחריו עובדים להצלחה

כאשר הארגון משקיע בדרגים הגבוהים באמצעות קורס מנהלים ייעודי מתרחש תהליך מופלא נוסף. המנהל עצמו מתחיל לגלות מוטיבציה רבה יותר ומחויבות להצלחת הארגון. כך, אדם בעל כישרון טבעי לניהול הבקיא היטב בידע הטכני על מנת לבצע את תפקידו הופך למנהיג הסוחף אחריו עובדים להצלחה. לעתים מדובר בשינויים קלים של טון הדיבור בישיבות, בפעמים אחרות באמצעות יצירת קשר אישי עם העובדים הגורמים לרמת הזדהות גבוהה יותר עם הארגון ופעמים אחרות בזכות שדרוג הראייה המערכתית ושינוי הדרך בה מחלקות שונות בארגון מבצעות את המשימות היומיומיות.

לסיכום, למנהלים בארגונים בינוניים וגדולים חלק מהותי בהצלחת הארגון ובכוח ההנעה של עובדיו. מחקרים שונים הוכיחו כי גיוס עובדים חדשים הוא תהליך מורכב ויקר יותר משימור מערך העובדים הקיים ולכן היכולת לשמור על רמת הדחף לפעולה בקרב עובדים קיימים משליך בצורה משמעותית גם על שורת הרווח השנתית בדו"ח הפיננסי בסוף השנה. באמצעות קורס מנהלים ניתן להעניק לדרג הבכיר בארגון מגון רחב של כלים מעשיים על מנת להפוך ממנהל פשוט למנהיג הסוחף אחריו את העובדים. חיזוק דרג המנהלים וההשקעה הארגונית בהם מעלה את רמת הדחף להצלחה של המנהל ומאפשרת ליצור רצף של הצלחות ועמידה באתגרים המיוחדים הנלווים למעבר מניהול למנהיגות.

*המדור הינו מדור צרכני ואין לייחס לנאמר בו תחליף לייעוץ מקצועי. ט.ל.ח