מערכת אשקלונים | צילום: סיון מטודי, בתי הספר באשקלון 

הבוקר (ראשון) הגיע לקיצו החופש הגדול ואת מקומו תתפוס שנת הלימודים החדשה, את הכיסאות בחוף הים יחליפו כיסאות התלמידים, את הנוף של הבריכה יחליף לוח המורה ואת הקייטנות יחליפו הצהרונים. 30,211 תלמידים עשו את דרכם לבתי הספר והגנים ברחבי העיר. ל-2,294 מהם, שעולים לכיתה א', תהיה זו הפעם הראשונה והמרגשת.

באשקלון בשנת הלימודים הנוכחית יפעלו 35 בתי ספר יסודיים, 17 בתי ספר על יסודיים, 5 בתי ספר לחינוך המיוחד ו-259 גנים עירוניים, גנים מוכרים שאינם רשמיים ותאגידים. השנה מספר התלמידים בכיתות יעמוד על ממוצע של 29.5 תלמידים בכיתה בבתי הספר היסודיים ו-31 ילדים בכיתות בגני הילדים.

הבשנה הנוכחית נבנו  2 בתי ספר חדשים בשכונת אגמים: בית ספר יסודי אגמים חמ"ד צומח ומקיף עירוני ו' צומח. נפתחו 6 כיתות גן חדשות: 4 בשכונת אגמים. 2 בשכונת נווה הדרים. בינוי חדש ושיפוץ בית הספר לחינוך מיוחד 'מעיין שרה' בשכונת שמשון תוך התאמה לתלמידים הלומדים בו. בניית שלב ג' בבית ספר פסגות בברנע. בניית בית הספר התיכון 'אור חיה' בשכונת נווה אילן. סה"כ עלות ההשקעה בבינוי החדש ובשיפוץ מבנים קיימים עומדת על 124 מיליון שקלים.  

לצד ההשקעה בתשתיות, הצטיידות ומבנים, במינהל החינוך שוקדים על הפעלתן של תוכניות פדגוגיות מתקדמות ופורצות דרך שנכללות בתוכנית הלימודים ומספקות תוכן לימודי משלים.

  • גנים עתידים – השנה ילדי הגנים ייהנו מתפיסה ייחודית וסביבה תומכת. כך שכל ילד יביא לידי ביטוי את הפוטנציאל הטמון בו ותתאפשר לו היכולות להתנסות, להתגרות, לנוע ולהתפתח.
     
  • תנועה לאורח חיים בריא – המטרה העיקרית של תכנית זו לעודד ילדים להתנסות בתנועה מגוונת לפיתוח וטיפוח מיומנויות מוטוריות ומודעות לגוף ולתנועה. שיפור כישורים חברתיים, העצמה אישית ופיתוח תחושת מסוגלות.
     
  • גישור – ב-10 גנים תעבוד מגשרת דוברת אמהרית למתן מענה לילד ולצוות בהתמודדות עם קשיי שפה. המגשרת תעבוד גם עם הילד באופן פרטני לקידומו בשפה העברית.
     
  • ילדי גני החובה יוכלו להמשיך וליהנות מפעילות ב'מרכז למדע וחקר לגיל הרך', המשלב את העיסוק במדע וטכנולוגיה עדכנית באופן שייצר אצלם תשתית תפיסתית שתעזור להם לבנות את מושגיהם המדעיים בהדרגה. בנוסף, יוצגו במקום תכנים מעולם החלל, החי, הצומח והדומם בצורה חווייתית ויצירתית שתגרום לילדים לגירוי אינטלקטואלי ותוביל לפיתוח החשיבה המדעית ולהקניית מיומנויות חשיבה מדעית בפרט, כמו: עריכת תצפית, השערת השערות, בדיקת השערות על ידי ניסוי, הסקת מסקנות, חשיבה ביקורתית וכדו'.
     
  • השנה תורחב תוכנית 'רצפים' שמטרתה יצירת רצף לימודי חברתי בין הגן לבין בית הספר היסודי ובין בית הספר היסודי לחטיבת הביניים, תוך הגברת תחושת הביטחון וההמשכיות אצל התלמידים, צוותי החינוך וההורים. התוכנית מספקת תמיכה בתהליכי ההסתגלות, הרגשיים, החברתיים והלימודיים של התלמידים למסגרת החדשה, העלאת המודעות והמעורבות של ההורים בשלבי המעבר והרצף החינוכי של ילדיהם, חיזוק הקשר בין מסגרות החינוך תוך איגום משאבים יישובי, חיזוק השותפויות בין המעורבים בניהול התוכנית (גננות, פיקוח, רשות) כמנוף להעצמה וצוותי החינוך.
     
  • הרחבת תוכנית מעג"ן (מערך תומך גן) - תכנית מערכתית רב תחומית לאיתור ילדים מתקשים חברתית, רגשית ולימודית. התכנית מופעלת על ידי צוות פרא רפואי (קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ופסיכולוגית התפתחותית) וכוללת הדרכה לצוות ולהורים.
     
  • תכנית 'ידיים' – מודל התערבותי לשילוב והעצמת הילד המתקשה באמצעות בעלי חיים. הכלים בתכנית הינם מתחום הטיפול החינוכי והם מכוונים לחיזוק רגשי והתנהגותי.
     
  • 'מוזה באה לגן' – תכנית לטיפוח החינוך לאומנות וצריכת תרבות, טיפוח ערכי מורשת, יהדות, אהבת האדם, אהבת הארץ והכרת אמנים בארץ ובעולם. התכנית כוללת ביקור במוזיאונים.
     
  • 'מה עוזר כשקשה לי' – תכנית חינוכית רגשית ותפקודית עימה נפגשים ילדי הגן ומפתחת בהם תעצומות נפש שיסייעו להם להתמודד עם תסכולי היומיום, פחדים וכעסים ובכך לא רק ללמדם מיומנויות אלא להכינם לחיים. התכנית באמצעות תיאטרון בובות וסיפורים מעניקה כלים יישומים ופשוטים לילדים, הצוותים החינוכיים והורי הילדים.
     
  • 'דלת פתוחה' ו'ליווי התפתחותי לגני טרום חובה' - מתן מענה טיפולי לילדי הגיל הרך והוריהם.
     
  • יוזמות משותפות עם מחלקת הנוער לבגרות ומנהיגות חברתית, להעצמת תרומה ועשיה קהילתית כבר בגיל הרך.
     
  • בריאות השן – הדרכה תוך גנית של ילדי הגנים לקידום בריאות הפה והשיניים. הקניית כלים המאפשרים לילד לבחור באורח חיים בריא, בדגש על שמירת הפה והשיניים ואיתור ילדים הזקוקים לטיפול.
     
  • פעילות בחווה החקלאית – 'אדם ואדמה', 'חריש וזרע' – התנסות לילדי גני החובה עם עבודת האדמה. הדגמה חווייתית של שלבי הפיכת הגרגר לחיטה ולבסוף לכיכר לחם. 
     
  • תכנית 'אילנות' – תכנית ייחודית בגני הילדים להפחתת השימוש באלימות ע"י יצירת סביבה המציבה להם גבולות תוך שימוש בהורים כסוכני שינוי עיקריים, באמצעות התערבות ייעודית וטיפולית להורים ע"י מנחות ופסיכולוגיות (בדומה ל'סופר נני').
     
  • ספריית פיג'מה לכלל ילדי הגנים – תכנית ייחודית המהווה חלק מפרויקט לאומי לעידוד הקריאה, לטיפוח השפה העברית ולחינוך לערכים בגני הילדים. בשיתוף האגף לחינוך קדם יסודי במשרד החינוך.
     
  • A-B ספריית פיג'מה – אשקלון – בולטימור – ילדי גני ילדים והוריהם לוקחים חלק בפרויקט אל מול ילדים ומשפחות יהודיות בבולטימור, לקירוב לבבות באמצעות ספרים המעצימים ערכים יהודים ופעילויות חווייתיות בעקבות ספרים אלו.
     
  • תכנית חוסן – תכנית ייחודית בגני הילדים, ליצירת איזון פנימי להתמודדות במצבי חירום ושגרה, המתמקדת בעיבוד החוויה, פיתוח חוסן אישי ושיקום מנגנוני התמודדות עם טראומה ולחץ ושיפור האקלים החינוכי הכיתתי.
     
  • תנועה לקשב - תכנית התערבות, 'אומץ', באמצעות תנועה לשילוב והעצמת הילדים בסיכון עם קשיים התנהגותיים, רגשיים וקוגניטיביים. המפגשים מתקיימים בקבוצות או כמפגש פרטני.
     
  • גן בא לגן – תכנית ייחודית במסגרת טיול שנתי (סיור לימודי) לגני החובה בפארק הלאומי. בשיתוף פעולה עם רשות העתיקות ומשרד החינוך. חשיפת הילדים לאתרים חשובים בעירם, למידה והנאה מפעילויות חווייתיות וייחודיות (פסיפס, שאיבת מים מן הבאר, בנייה בבוץ ועוד).
     
  • תכנית אור – תכנית לצמצום פער התפתחותי, הקניית מיומנויות בסיס בתחום התקשורת, השפה ויכולת חשיבה. הכשרת הצוות וההורים לטיפול בבעיות רגשיות ובקשיים של הילד.
     
  • תכנית 'ניצנים' - מענה לרצף חינוכי, תופעל בכל גני הילדים ובכיתות א'-ב', בבתי הספר היסודיים. מתכונת התכנית מופעלת כצהרון עם שילוב של הזנה, למידה וחוגי העשרה בתום שעות הלימוד ועד השעה 17:00. התוכנית תחל כבר ביום הראשון ללימודים, 02.09.18.
     
  • מוסדות חינוך מוסמכים ירוקים - קידום ערכים של מתן כבוד לזולת לטבע ולסביבה שבה אנו חיים, זיקה למקום ורצון לשמר את הסביבה; פיתוח מרחבים מגוונים במבנה הגן ובחצר,שמאפשרים אורח חיים מקיים  משחק ויצירה בחומרים טבעיים. שיתוף הורים וקהילה במטרה לפתח מודעות ושינוי התנהגותי בתחומי הסביבה אצל המשפחות והקהילה. התכנית הפועלת ב- 33  גני ילדים ועשרות בתי- ספר יסודיים ועל יסודיים. קבלת הסמכה למוסד 'ירוק מתמיד' במגמה עלייה מתמדת.
     
  • בשנת הלימודים התשע"ט תימשך תכנית מרחבי למידהבחירת הורים מבוקרת שתכלול את כל מוסדות החינוך בעיר אשקלון. תוך דגש על צביעת הייחודיות בבתי הספר המקיפים; העמקת והטמעת התכנים של הייחודיות בבתי הספר היסודיים תוך שיתוף פעולה עם כל הגורמים כולל קהילה; פיילוט של אשכולי גני ילדים להובלה והטמעת ייחודיות בתחומים שונים כמו: מוסיקה, אומנויות, אקולוגיה ועוד; כמו כן, יינתן דגש על הנרטיב העירוני שיוביל את מיתוג מערכת החינוך באשקלון; פיתוח ייחודיות בית ספרית מעודד את מנהלי בית הספר, בשיתוף הצוות חינוכי, לאוטונומיה וללקיחת אחריות על עיצוב המערכת הבית ספרית, כחלק אינטגרלי ממרחב החינוך היישובי.
     
  • השנה תורחב תוכנית 'רובוטיקה' לעשרה בתי ספר יסודיים במטרה להקנות לתלמידים כישורים וכלים להתמודדות עם אתגרי המדע של העולם בתחומי המדע והטכנולוגיה. באמצעות התכנית מפתחים התלמידים חשיבה מדעית טכנולוגית, יכולת פתרון בעיות, כישורי עבודת צוות, חשיבה 'מחוץ לקופסה' ועוד מיומנויות בתחום.
     
  • יימשך פרויקט 'חדשנות בחינוך' בשני בתי ספר, בשיתוף המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך, המאפשר לתלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך להצליח בלימודים ולבנות לעצמם עתיד טוב יותר. תכנית המרכז מיועדת לחולל שינוי מהותי בבתי ספר חלשים ולסייע לכלל התלמידים להתקדם, תוך שימת דגש על תלמידים יוצאי העדה האתיופית. התכנית משפרת את כישורי ההוראה והניהול של צוותי בית הספר מגדילה באופן ניכר את כמות ואיכות הוראת האוריינות ומלמדת הורים כיצד לתמוך בלימודי ילדיהם.
     
  • תכנית 'מקום בלב' - התכנית פועלת בשני בתי ספר יסודיים: אקולוגי הרמב"ם ונאות אשקלון במטרה לתת מענה לימודי ורגשי לתלמידים תת-משיגים על פני רצף הסיכון בתחום הלימודי, הרגשי והחברתי והגברת מעורבות והדרכת הורים.
     
  • תכנית 'שלבים' - התכנית פועלת בשני בתי ספר יסודיים של החינוך החרדי בעיר: מסילה ומעיין חיים ושלום. מטרת התכנית היא להעניק סיוע לימודי ורגשי לתלמידי קצה בשילוב חונכות אישית לתלמידים והדרכת הורים.
     
  • מיל"ת – המשך רצף לימודי, רגשי, חברתי במוסדות החינוך לאחר שעות הלימוד, פועלת ב- 32 גני ילדים, 14 בתי ספר יסודיים ושלושה בתי ספר על-יסודיים.
     
  • מרח"ב ורבדים - מענה רגשי, חברתי. התכנית פועלת ב-16 בתי ספר יסודיים ומאפשרת מענה לתלמידים ברמה לימודית, רגשית, חברתית וחינוכית.
     
  • בגרות 100 היעדים - התכנית פועלת בכל בתי הספר העל יסודיים במטרה לשפר את אחוז הזכאות לתעודת בגרות ואחוז הזכאות לתעודת בגרות מצטיינת במקצועות  מתמטיקה ואנגלית.
     
  • 'מגשימים' - הכשרת תלמידים מצטיינים לעתודת הסייבר בישראל, מספר התלמידים באשקלון גדל באופן משמעותי ועבר את העיר באר-שבע. התכנית פועלת בכל המקיפים באשקלון.
     
  • 'קדם עתידים' - שילוב והכנת התלמידים ללימודים אקדמאים. תכנית זו פועלת בכל בתי- הספר העל יסודיים בעיר אשקלון וקיימת מגמת צמיחה במספר התלמידים.
     
  • 'לחיות בדרייב' - תכנית העצמה רגשית לתלמידי כיתות ט' תל"מ בשש המקיפים.
     
  • מרכז למידה עירוני - מניעת נשירה סמויה בבתי ספר מקיפים ע"י צמצום פערים לימודיים והעצמה אישית. לתלמידי כיתות ט'- י' במקיפים בעיר. מרכז הלמידה פועל פעמיים בשבוע בשעות אחה"צ במבנה קידום נוער.
     
  • בחינוך המיוחד - נפתחה כתה נוספת במגמה לעתיד מתוך אמונה בעיקרון הרצף לכתות יג'- יד' ושנת הסמכה. בכל שנה מתקיים שבוע האחר הוא אני הכולל פעילויות בכל מוסדות החינוך בעיר ומטרתו לאפשר חשיפה ומודעות לאנשים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך. בנוסף, שילוב ילדי ASD  במסגרות הרגילות; פתיחת מועדונית שמע - מתן מענה לתלמידים ליקויי שמיעה באשקלון בשעות אחר הצהריים; תלמידי החינוך המיוחד ניגשים לבגרות - בבית ספר אלונים סיימו תלמידים עם בגרות מלאה.