בשנים האחרונות ניתן לשמוע יותר ויותר מושגים וטיעונים העוסקים בתקופה הייחודית שאנו חיים בה כיום; יש שמכנים אותה 'מהפכת המידע', יש שיקראו לה בפשטות 'העידן הדיגיטלי', ויש כאלה שחוזים אפילו רגע "סינגולארי" בעתיד הקרוב, כמו מהפכת הדפוס או המצאת הכתב - רגע שאחריו שום דבר כבר לא יהיה עוד כשהיה. בין אם אתם מתחברים לתחזיות הגדולות הללו ובין אם לא, אין ספק כי הצפת מידע היא דרך טובה לתאר את העידן בו אנו נמצאים: החל מהדלפות ויקיליקס המפורסמות של ראשית שנות האלפיים, דרך ריבוי האתרים הגואה ועולה הפלטפורמות השונות, סרטונים ויראליים המופצים במילוני ואף מיליארדי צפיות, עוד ועוד פרסומות, ממים ומה לא...

בתוך כל זאת, מעניין להבין מה בעצם הופך את אותה 'מהפכת מידע' למשמעותית כל כך, אם הכל הרי כל כך עמוס ואינסופי? מה עושה סדר בדברים, ומאפשר לנו להישאר עם הראש מעל למים מבלי לטבוע בים האפשרויות החדש שנפתח בפנינו? ניחשתם נכון - התשובה מתחילה במנוע החיפוש של גוגל, ובבשורת קידום אתרים בגוגל שהיא הביאה לעולם. מוכנים לצלול איתנו לפיסת היסטוריה בת זמננו?

איך הכל התחיל?

ניצני השינוי בצבצו כבר במחצית השניה של המאה העשרים, כשאמצעי תקשורת הפכו זמינים, נפוצים ואף זולים יותר מכפי שהם היו בעבר. המצאת המחשב החישה את השתלשלות האירועים בעוד כמה עשרות צעדים, ולבסוף האינטרנט והפצתו לקהל הרחב בשנות התשעים - למעשה היה זה רק ענין של זמן עד שיגיע זרם התכנים האדיר שישטוף את כל תושבי כדור הארץ, בכל מקום בעולם.

כבר מההתחלה היה ברור שיש צורך לקטלג ולעשות סדר בכל המידע הזה; הרי גם בספריה בת כמה מדפים בודדים יש צורך לעשות סדר - לתייג תכנים וספרים לפי נושאים, ז'אנרים, תאריכי פרסום ועוד. כך בדיוק עשו שני חברים, חוקרים צעירים מאוניברסיטת סטנפורד, עם אתרי האינטרנט העומדים לרשות הקהל הרחב - אלא שכדי להבטיח תוצאות חיפוש אופטימליות במנוע החיפוש שהם יצרו, הם הוסיפו מרכיב נוסף שיאפשר זיהוי יעיל וממוקד יותר של האתרים: סקירת הרשת כולה, ודירוג האתרים כך שהתוצאות תהיינה באמת מותאמות ורלוונטיות למחפש.

מנוע החיפוש של גוגל במילים פשוטות

למעשה, מאז ועד היום לא השתנה הרבה במהות החיפוש באתר גוגל, מה שמוכיח כי הוגי הרעיון היטיבו לקרוא את התמונה ולהבין לאן הרוח תנשוב בעתיד. בפשטות, חידושו הגאוני של מנוע החיפוש של גוגל מבוסס על העובדה שהוא סוקר את כל רשת האינטרנט כולה, באמצעות בדיקת כלל הקישורים הקיימים באתרים השונים לאתרים אחרים (או לדפים פנימיים המצויים באותו אתר), ומדידת כל קישור באופן מחושב (בעיקר) על פי הפרמטרים הבאים:

  • באיזה אתר או אתרים הוא הופיע
  • האם האתרים המקשרים הם מקצועיים? פופולריים? ספאם?
  • כמה פעמים זוכה אתר מסוים "לקבל" קישורים שכאלה מאתרים אחרים?

חשבו על כך - אם לחזור למטאפורת הספריה, מיקוד שכזה מאפשר לבדוק עבורכם לא רק איזה ספר נכתב ומתי בהתאם למילת חיפוש כזאת או אחרת שהזנתם, אלא גם את מידת הרלוונטיות שלו לחיפוש שלכם, ובהמשך אף בהתאמה מושלמת לשאלה הספציפית שאתם מעוניינים לענות עליה. מתחילים להבין למה החידוש הקטן אך החשוב הזה היה כל כך גאוני? מפני שהוא ראה את הנולד, והבין כי הצפת האתרים, התכנים והמידע רק תלך ותגבר עם הזמן, ויש הכרח למצוא דרך אפקטיבית ונכונה לעשות סדר אמיתי בדברים.

בשונה מספריה פיזית, ואפילו בסדרי גודל של ספריות לאומיות או אקדמיות, מאגר המידע תמיד יהיה מוגבל מאד לעומת מה שיש לאינטרנט להציע מבחינת מספר התוצאות, ולכן היתה (ועודנה קיימת) חשיבות רבה כל כך למנוע חיפוש כמו של גוגל, בסדרי גודל של מהפכה של ממש.

אז איך בעצם נעשה קידום אתרים בגוגל?

עוד לפני שמתייחסים למושג 'קידום אתרים בגוגל' כאל משימה קשה לפיצוח, פרי עבודתם של מתכנתים ומקדמים בלבד, חשוב להבין כי מדובר בראש ובראשונה בפונקציה, באלגוריתם שמקדם בעצמו את האתרים בהתאם לאותו דירוג - ואילו המפרסמים, המקדמים והמתכנתים רק מתאימים את עצמם - את האתרים והקישורים שלהם לאותו אלגוריתם מקדם, שבסופו של דבר יעשה את העבודה בפועל.

ובכל זאת, כדי להבטיח שיהיה לאתר שלכם קידום אתרים בגוגל בצורה אפקטיבית ומיטבית, חשוב לזכור כל הזמן את העקרון האחד המנחה של גוגל: לא לחינם נבחר שמה ל"גוגל", על שם המספר העגול הגדול ביותר שיש לו שם (הספרה 1 ועוד מאה ספרות של 0 אחריה), כרמז לכך שמנוע החיפוש של החברה אכן סוקר את כל האתרים והדפים באינטרנט באשר הם, ולכן הדיוק והתכנון המחושב קריטיים להצלחה בעת קידום אתרים בגוגל.

איך תעשו זאת נכון?

קידום אתרים בגוגל יכול להישמע מפחיד ומאיים, במיוחד לאור הנאמר לעיל אודות הסקירה הנרחבת של כל האתרים באינטרנט. אך למעשה כדאי לזכור, כי עליכם לפנות אך ורק לקהל היעד שלכם - ולכן  99.9% מהאתרים באינטרנט כלל לא עומדים איתכם בתחרות, והם אינם צריכים לעניין אתכם או להילקח כלל בחשבון בעת קידום אורגני בגוגל לאתר שלכם.

לכן כדי להבטיח התאמה מלאה לאלגוריתם של גוגל, דאגו להטמיע קישורים אך ורק באתרים מהימנים, וחשוב מכך רלוונטיים לתחום שלכם, ללא ספאם ועם דירוג גבוה. כמו כן, אל תפריזו בבניית הקישורים, שכן כל פעולה שאינה נראית אנושית ו"טבעית" עשויה לעורר חשד, ותידרשו לאמת את זהותכם במקרה הטוב, או להיחסם על ידי גוגל במקרה הרע. לבסוף, הקפידו לחשוב כל העת, שוב ושוב, על נקודת המבט של הלקוח שלכם, ואפילו הלקוח הפוטנציאלי: מה היה גורם לו ללחוץ על קישור לאתר שלכם, מה היה באמת מענין אותו לראות באתר שלכם, ובפשטות - מה הוא חיפש כדי שיוכל לקבל את מה שיש לכם להציע לו.

*המדור הינו מדור צרכני ואין לייחס לנאמר בו תחליף לייעוץ מקצועי. ט.ל.ח