מערכת אשקלונים | צילום: אור דלקיאן

השבוע יצא לביצוע פרויקט מחלף אשקלון צפון, שיהווה כניסה חדשה צפונית לעיר אשקלון. כזכור, ראש העיר בפועל, תומר גלאם, הודיע בשבוע שעבר על זכייתה של חברת "רמט" במכרז ואמר כי "זהו רגע היסטורי בו אנו מקימים כניסה רביעית שתשחרר את אשקלון מהפקקים ותהווה טיפול שורש בבעיית התחבורה בעיר".

במסגרת הפרויקט צפוי להיבנות גשר מעל מסילת אשדוד-אשקלון ובעקבות כך צפויים להתבטל מפגשי רכבת 158 ו-156א'. הפרויקט באחריות חברת "נתיבי ישראל" ובביצוע חברת "רמט". הפרויקט צפוי להסתיים בסוף שנת 2020. במסגרת פרויקט נוסף, של החברה הכלכלית לאשקלון, צפוי להיסלל המשך לכביש יצחק רבין מצפון העיר ועד למחלף החדש, וצפוי להיסלל רחוב אריאל שרון בצפון העיר. בניית המחלף היא חלק מתוכנית עיר היין באשקלון (תמל/1006).


המפה מתוך אתר openstreetmap

מטרת הפרויקטים היא הקלה על התנועה בעיר אשקלון, אליה מחוץ וממנה החוצה, שיפור הבטיחות במרחב העיר וכן מתן מענה תחבורתי לכ-15,000 יחידות דיור מתוכננות בשכונות חדשות בעיר. מפגש 158 הוא מפגש בין מסילת אשדוד-אשקלון וכביש הגישה למפעל האריזה פרי-אור. בעבר היה המפגש בעל חשיבות שולית עם מעבר של רכבים בודדים ביממה. עם הקמת היישוב באר-גנים למפוני גוש קטיף, גדלה כמות התנועה על דרך הגישה למפעל בצורה משמעותית והפכה את מפגש 158 למסוכן ביותר. בנוסף, הצומת המסוכן בין כביש 4 לכביש הגישה, שאינו מרומזר ולא תוכנן לכמויות התנועה הנוכחיות צפוי להתבטל.


המחלף החדש ייבנה כק"מ צפונית לצומת זה. מפגש 156א' בכניסה ליישוב ניצן צפוי גם הוא להתבטל, יחד עם צומת הכניסה לניצן מכביש 4. מהלך זה צפוי להיתקל בהתנגדות של כ-2000 תושבי היישוב ניצן, שיאלצו לנסוע מרחק של כ-4 ק"מ עד למחלף החדש, בכל פעם שירצו להיכנס או לצאת מהיישוב. קיימת תוכנית לבנות מחלף נוסף בצומת אשכולות (צומת הכניסה לניצנים ולניצן), אך ביצועו מוטל בספק בשל הקרבה למחלף אשקלון צפון. (מספר התוכנית תתל/28 /156/א, הארכת תוקף בתוכנית תתל/64). עם זאת, ביטול מפגש 156א וצומת הכניסה לניצן צפויים לשפר במקצת את זרימת התנועה בכביש 4.