ידוע שהנצים ימח שמם, לא הבדילו בין יהודי שומר מצוות, לבין יהודי שהוא כופר בכל. כל שמוצאו יהודי – אחת דתו להמית. ולכן, מיד שתפסו מתחזה לגוי, היו אומרים לו "תודה שאתה יהודי" עד שהיו "משכנעים" אותו בעינוים קשים להודות ביהדותו.

פעם תפסו הנאצים ראש עיר שונא יהודים, למרות שהוא עצמו היה ממוצא יהודי, אך כל חייו התכחש למוצאו, ואף התגאה שהוא גוי לכל דבר.

מיד כאשר תפסו אותו, צעקו לו: "תודה שהנך יהודי",  "אינני יהודי!" צעק אותו ראש העיר. צעקו לו: "תודה שאתה כן יהודי", תוך שהם מכים אותו מכות רצח. "אני לא!" , "אתה כן!"
לאחר שראו את עקשנותו הרבה, חשבו אולי באמת  אינו יהודי, החליטו לעשות לו מבחן  אחרון. הוציאו ספר תורה, ואמרו לו:  "תשרוף את זה". לא הסכים ראש העיר.  אמרו לו: "תשתין על זה!", ולא הסכים.
"אם כך, סימן שאתה יהודי!"
ראש העיר שהניצוץ היהודי ניצת בתוכו, צעק:  "אתם צודקים, אני יהודי! ותודה שהזכרתם לי!"..
ומה עשו אותם רשעים? שרפו אותו עם ספר התורה תוך שהוא צורח – "שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד".

על מצות ארבעת המינים שציונו ה' ליטול בחג הסוכות, מובא בזוהר הקדוש (רעיא מהימנא) שארבעת המינים - אתרוג, ערבה, לולב, והדס – רמוזים בדברי השבח שאומר הקב"ה לכלתו(=כנסת ישראל) בשיר השירים (ז', ט'): "מַה יָּפִית וּמַה נָּעַמְתְּ (כלתי)…אָמַרְתִּי *אֶעֱלֶה* בְתָמָר".

*"אֶעֱלֶה"* ראשי תיבות -
*א*תרוג *ע*רבה *ל*ולב *ה*דס. כלומר הקב"ה מתפאר בכלתו(=בכנסת ישראל) ואומר *"אֶעֱלֶה"* - אני *מתעלה* על ידי ארבעת המינים שנוטלים ישראל בסוכות.

וצריך להבין ענין זה.  מדוע מתעלה הקב"ה דוקא על ידי *ארבעת המינים* הללו? וכי במצוות אחרות כמו תפילין, מזוזה, ברית מילה, אין הוא יתברך מתעלה?

ויש לומר מה שמובא במדרש רבה על ארבעת המינים (ויקרא ל'): "פְּרִי עֵץ הָדָר(=אתרוג), אֵלּוּ יִשְׂרָאֵל, מָה אֶתְרוֹג זֶה יֵשׁ בּוֹ טַעַם וְיֵשׁ בּוֹ רֵיחַ, כָּךְ יִשְׂרָאֵל יֵשׁ בָּהֶם בְּנֵי אָדָם שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם תּוֹרָה וְיֵשׁ בָּהֶם מַעֲשִׂים טוֹבִים(=צדיקים).
כַּפֹּת תְּמָרִים(=הלולב), אֵלּוּ יִשְׂרָאֵל, מָה הַתְּמָרָה הַזּוֹ יֵשׁ בּוֹ טַעַם וְאֵין בּוֹ רֵיחַ, כָּךְ הֵם יִשְׂרָאֵל יֵשׁ בָּהֶם שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם תּוֹרָה וְאֵין בָּהֶם מַעֲשִׂים טוֹבִים.
וַעֲנַף עֵץ עָבֹת (=ההדס), אֵלּוּ יִשְׂרָאֵל, מָה הֲדַס יֵשׁ בּוֹ רֵיחַ וְאֵין בּוֹ טַעַם, כָּךְ יִשְׂרָאֵל יֵשׁ בָּהֶם שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם מַעֲשִׂים טוֹבִים וְאֵין בָּהֶם תּוֹרָה.
וְעַרְבֵי נָחַל(=ערבה), אֵלּוּ יִשְׂרָאֵל, מָה עֲרָבָה זוֹ אֵין בָּהּ טַעַם וְאֵין בָּהּ רֵיחַ, כָּךְ הֵם יִשְׂרָאֵל יֵשׁ בָּהֶם בְּנֵי אָדָם שֶׁאֵין בָּהֶם לֹא תּוֹרָה וְלֹא מַעֲשִׂים טוֹבִים(=רשעים).

וּמָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹשֶׂה לָהֶם? (אלו שאין בהם לא תורה ולא מעשים טובים). לְאַבְּדָן אִי אֶפְשָׁר, אֶלָּא אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: יֻקְשְׁרוּ כֻלָּם אֲגֻדָּה אַחַת וְהֵן *מְכַפְּרִין* אֵלּוּ עַל אֵלּוּ. וְאִם עֲשִׂיתֶם כָּךְ - אוֹתָהּ שָׁעָה אֲנִי *מִתְעַלֶּה*".

וזהו שאומר הזוהר הקדוש "אָמַרְתִּי אֶעֱלֶה בְתָמָר", *"אֶעֱלֶה"* ראשי תיבות: *א*תרוג *ע*רבה *ל*ולב *ה*דס. הוא יתברך *מתעלה* בשמים כאשר בניו בני ישראל *מאוגדים/מאוחדים* באגודה אחת, ובכך מכפרים אלו על אלו.

יהי רצון שנהיה מאוחדים כולנו באחדות גדולה ונפלאה, לעד, כדי לכפר אלו על אלו. שכן, אז אנו משמחים את הקב"ה, והוא יתברך מתעלה ומתגדל בשמים במאוד מאוד.

חג סוכות שמח לכל בית ישראל!

 "בני ציון" bnei-zion.com