שבת שלום - זמני שבת באשקלון: כ. שבת 16:24 | י. שבת 17:24

$(function(){setImageBanner('bdc1d22a-193e-4ecc-bbd8-1547c4c2411a','/dyncontent/2023/9/10/6877a336-4605-4016-82f1-943260c5b5b3.jpg',14890,'קראנצו 525-110',525,78,false,46615,'Image','');})

פרשת השבוע: פרשת ויחי

שנינו בגמרא: "רבי עקיבא דורש: "לעולם יהא אדם רגיל לומר: כל מה דעביד רחמנא – לטב עביד" (כל מה שהקב"ה עושה – לטוב עושה). על דרש זה אומרים חכמי הקבלה, שלא במקרה דווקא רבי עקיבא דרש את מאמר זה. ואם כך, צריכים אנו להבין, מדוע דוקא רבי עקיבא חדש מאמר זה?
נקדים להביא את דברי האריז"ל, שאומר רבי עקיבא היה ניצוץ נשמתו של יעקב אבינו, ודבר זה נרמז בפסוק שברך יעקב אבינו את יוסף (בראשית מט',כד'): "מידי אביר יעקב, משם רעה אבן ישראל" – שכן, "אביר יעקב" הן אותיות "רבי עקיבא". וממשיך ואומר האריז"ל (ספר הגילגולים דף כה'): מאחר ורבי עקיבא היה ניצוצו של יעקב אבינו – ולכן, כשם שיעקב אבינו היה רועה את צאן לבן, חמיו – כך גם רבי עקיבא היה רעה את צאן כלבא שבוע, שהיה חמיו. וכשם שליעקב אבינו היו שתי נשים – רחל ולאה – כך גם לרבי עקיבא היו שתי נשים – רחל בת כלבא שבוע, ואשת טורונוסרופוס (מצביא רומאי) שהתגיירה.
והנה, בפרשת "ויגש" (בראשית מז', ח'-ט') כתוב: "ויאמר פרעה אל יעקב: כמה ימי שני חייך? ויאמר יעקב אל פרעה... מעט ורעים היו ימי שני חיי, ולא השיגו את ימי שני חיי אבותי בימי מגוריהם". על-כך אומרים חז"ל: בשעה שאמר יעקב לפרעה "מעט ורעים היו ימי שני חיי", אמר הקב"ה ליעקב: אני מלטתיך מעשו ומלבן והחזרתי לך את דינה ואת יוסף,
ואתה מתרעם על חייך שהם מעט ורעים? – חייך פרעה" ועד "בימי מגוריהם", יחסרו לך משנות חייך, (=לשון שבועה) שמספר התיבות (33) שיש מ"ויאמר ולא תחיה כמספר שנות יצחק אביך, שחי מאה ושמונים שנים, אלא רק מאה ארבעים ושבע שנים (147=180-33). התפלאו על-כך המפרשים: הלא בתוך 33 התיבות הללו נכללות גם שמונה התיבות של שאלת פרעה: "ויאמר פרעה אל יעקב: כמה ימי שני חייך?". אם כך, מדוע נענש יעקב אבינו, ונחסרו ממנו עוד שמונה שנים, גם על שאלת פרעה, שלכאורה שבאמת מה שגרם לפרעה לשאול את יעקב שאלה אין לו שום חלק בה? אלא – אומרים המפרשים – זו "כמה ימי שני חייך?" הוא משום שפרעה הכיר על-פי מראה יעקב, שקפצה עליו הזקנה, בגלל הצרות שעברו עליו. ומכיוון שכלל גדול הוא, שהקב"ה מדקדק עם הצדיקים כחוט השערה, ולכן נענש יעקב גם על השאלה של פרעה, שכן, הוא גרם לכך, בכךשנתן לצרות לשבור את לבבו ולזקנה לקפוץ עליו.
שהרי עיקר שברון-לבו של יעקב היה מכירת יוסף בנו, כמו שכתוב: "ויאמר (יעקב): כתונת בני, חיה רעה אכלתהו, טרף טרף יוסף. ויקרע יעקב שמלתיו...
וימאן להתנחם ויאמר: כי ארד אל בני אבל שאלה, ושתים השנים שלא ראה יעקב את יוסף, לא שרתה ויבך אתו אביו". וכבר אמרו חז"ל, שכל עשרים עליו השכינה, משום שהיה בעצבות, ומאן להתנחם על אובדן בנו (וזו הייתה עיקר הסיבה לכך שקפצה עליו הזקנה). אולם, בסופו של דבר כפי שאנו יודעים,לא קרה שום דבר רע ליוסף, אלא אדרבה – היה בכך חסד גדול, וכמו שכתוב: "ויאמר אליהם יוסף: אל תיראו... ואתם חשבתם עלי רעה, אלהים חשבה לטובה, למען עשה כיום הזה להחיות עם רב".
וכן, אומרים חז"ל: "יוסף ירד למצרים וגדר עצמו מן הערווה, ונגדרו ישראל בזכותו. אמר ר' חייא בר אבא: כדאי היה גדור ערווה עצמו, שנגאלו ישראל שכל עניין מכירתו של יוסף למצרים היה לטובה, על-ידו" (בזכות יוסף נגאלו ישראל). רואים אנו אפוא, ולא לרעה חלילה, והיה בכך חסד גדול שעשה ה' יתברך עם ישראל, ובזכותו של יוסף, נגאלו ישראל ממצרים. לכן, בגלל שכל עשרים ושתים השנים היה יעקב אבינו באבל ובעצבות על אודות יוסף בנו, היה בכך כעין פגם דק של יעקב אבינו, שלא קיבל את הייסורים באהבה ובאמונה שלמה, ש"כל מה דעביד רחמנא – לטב עביד" (כל מה שהקב"ה עושה – לטוב עושה) – כפי שבאמת התגלה בסופו של דבר, שהכל היה חסד גמור ו"אלהים חשבה לטובה". לכן דווקא רבי עקיבא, שהיה ניצוץ של יעקב אבינו היה צריך לתקן פגם דק זה של יעקב אבינו, ולכן דווקא הוא, רבי עקיבא, דרש לכל ישראל ש"לעולם יהא אדם רגיל לומר: כל מה דעביד רחמנא – לטב עביד". ומכאן אנו צריכים ללמוד, שיש לקבל מאת ה' יתברך את הכל באהבה, ולא להתריס כנגד שמים חלילה. שכן, "מאתו לא תצא הרעות", והוא יתברך אינו מעניש את האדם כדי להתנקם בו, חלילה, אלא תכלית העונש והייסורים היא לטובת האדם – כדי להחזירו למוטב ולמרק את עונותיו, וכמו שכתוב: "וידעת עם לבבך כי כאשר ייסר איש את בנו, ה' אלקיך מיסרך". והכל עושה ה' יתברך למען טובת בנו ישראל, כדי להיטיב איתו באחריתו ולתת את שכרו הנצחי לעתיד לבוא.


$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('e018b2e1-4b9b-4ef0-900c-be0d8f074409','/dyncontent/2023/9/10/6877a336-4605-4016-82f1-943260c5b5b3.jpg',14890,'קראנצו 525-110',525,78,true,46617,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('e018b2e1-4b9b-4ef0-900c-be0d8f074409','/dyncontent/2024/2/26/f4f0d77e-4846-4195-b29d-9e0105dd3737.jpg',17419,'מכללת 525-80',525,78,true,46617,'Image','');},15]]);}) אשקלונים - המקומון היומי של אשקלון באינטרנט
 
$(function(){setImageBanner('6348d483-3e02-4b91-8a85-8566a62e74b9','/dyncontent/2023/9/20/3994434a-2f4d-484d-a4c2-71ed8a5d0981.jpg',16338,'מוצצים 510-80',525,78,false,46618,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('adcd50e9-4419-45be-ab0d-2fb92db6cb5c','/dyncontent/2023/9/20/3994434a-2f4d-484d-a4c2-71ed8a5d0981.jpg',16338,'מוצצים 510-80',525,78,false,46619,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה