תכנון של כל מבנה הוא אתגר לא קטן מפני שיש הרבה מאד פרמטרים ונתונים להתחשב בהם. תכנון ועיצוב משרדים עלול להיות אתגר אפילו גדול יותר מפני שיש לא מעט החלטות שצריך לקבל מבעוד מועד אחרת יהיה מאוחר יותר. לכל החלטה כזאת תהיינה השלכות על המראה של המשרד הסופי ולכן אין מנוס מקבלת החלטות מהותיות כבר בשלבים במוקדמים ביותר של השיפוץ או של התכנון. אנשים רבים נוטים לחשוב בטעות שיש מספיק זמן לקבל החלטות לכל אורך התהליך ואפילו לשנות את המחשבות הראשוניות שהועלו. בפועל מדובר בטעות גדולה מאד שעלולה לעלות בזמן יקר ולא מעט כסף בהמשך הדרך.

מה צריך לקחת בחשבון בעת תכנון משרדים?

חובה לדעת שעיצוב או תכנון של משרד הוא תהליך שחייה להיות מלווה על ידי אדריכל מקצועי שמנוסה בתכנון של משרדים. יש לא מעט נתונים ופרמטרים שצריך לקחת בחשבון כבר בשלב של התכנון התיאורטי ואם לא יודעים אותם או לא מתכוננים אליהם כראוי – כל הבנייה או השיפוץ לא יתקבלו כמו שצריך והמשרד כולו עלול להתקבל עם בעיות רבות. להלן חלק מהפרמטרים צריך לבדוק ולדעת מראש:

  1. מיקום של תשתיות במקום – חשמל, מים, כבלים של טלוויזיה ואינטרנט.
  2. חלוקה של החלל הפנימי – אילו סוגים של קירות פנימיים יש צורך להקים?
  3. בחירת מיקום אופטימלי של חדרי שירותים, כניסה, אזור המתנה וחדר האוכל (או פינת הקפה)
  4. קביעת דרכי גישה וכניסה למשרד. הן עבור הולכי רגל והן עבור כלי רכב.

כל אלה קשורים לנושא של תכנון המשרד. העיצוב הוא נושא אחר ולמרות שהוא מתבסס לגמרי על התכנון המקדים הרי שכאן במקרים מסוימים אפשר לבצע שינויים או להחליף רעיונות הקשורים בעיצוב, שכן את רוב הפעולות המעשיות הקשורות בעיצוב מבצעים הלכה למעשה לאחר שהמבנה כבר עומד וקיים. פעולות אלה קשורות, למשל לצביעת קירות, להכנסת הרהיטים, להוספת חפצי נוי או תליית תמונות על קירות המשרד. באופן כללי אפשר לומר שאת פריטי הריהוט אפשר לרכוש תוך התקדמות הפרויקט אך כדאי שיהיה קו מנחה ורעיונות כלליים בנוגע לציוד הדרוש למשרד על מנת שאפשר יהיה להתכונן כבר בשלבים העבודה על המבנה.

איך תהליכי התכנון והעיצוב משתלבים זה בזה?

כאמור, ברוב המקרים התהליך כולו מלווה על ידי אנשי מקצוע שתכנון של משרדים הוא תחום ההתמחות שלהם. הם יידעו בדיוק איך יהיה הכי כדאי שהמשרד יתוכנן, איך להכין את השרטוטים ומתי להגיש בקשות שונות לרשות המקומית. בנוסף, הם יהיו בקשר הדוק עם אנשי המקצוע שייקחו חלק בעבודות. מי שאמור לנהל את המשרד יהיה מעורב גם הוא בתהליך ותמיד יהיה מעודכן בנוגע להתקדמות ובנוגע להכנות נוספות הקשורות בתכנון המשרד שלו. לבטח הוא יהיה שבע רצון ויתרגש לראות את המשרד שלו הולך ומתהווה, קורם עור וגידים אל מול עיניו.

מה עוד כדאי לדעת אודות תהליך של עיצוב או תכנון משרדים?

מחקרים רבים הראו באופן חד משמעי שהתפוקה של עובדים עלתה באופן משמעותי כאשר הם ידעו שהמשרד תוכנן ועוצב תוך התחשבות בצרכים שלהם ומתוך מניעים של עבודה נעימה ונוחה. מכיוון שהעובדים הם אלה שנוכחים במשרד במשך שעות ארוחות הרי שחשוב שהמשרד יהווה עבורם סביבת עבודה נוחה ונעימה ושהם ישמחו להגיע אל העבודה. הם ייהנו לתת תועלת רבה ולתרום לארגון שמצדו דואג להם בחזרה ורגשות אלה יבואו לידי ביטוי הדדי בין ההנהלה של המשרד לבין העובדים.

*המדור הינו מדור צרכני ואין לייחס לנאמר בו תחליף לייעוץ מקצועי. ט.ל.ח