$(function(){setImageBanner('01a52454-0e8f-485a-9afc-d3446db8f1ef','/dyncontent/2023/9/10/6877a336-4605-4016-82f1-943260c5b5b3.jpg',14890,'קראנצו 525-110',525,78,false,46615,'Image','');})

ממתק לפרשת מסעי

"וְיָדַעְתָּ עִם לְבָבֶךָ כִּי כַּאֲשֶׁר יְיַסֵּר אִישׁ אֶת *בְּ*נוֹ *י*דוד *אֱ*לֹהֶיךָ *מ*יַסְּרֶךָּ" - ראשי תיבות *מביא*.
שכל הגלויות שהקב"ה מביא, הם כמו ייסורים של אב לבנו.
 
פעם נשאל המלבי"ם, מדוע אינו נרתע מלבאר ולפרש את חישובי קץ הגלות של ישראל (בפירושו לסוף ספר 'דניאל'). והרי חז"ל הזהירו אותנו על כך, כמובא במסכת 'סנהדרין' (צז): 'תיפח רוחן(=תצא רוחם) של מחשבי קיצין'?

השיב המלבי"ם  לשואל בסיפור מעשה: סוחר אחד נסע פעם עם בנו הקטן ללייפציג (עיר מסחר ידועה בגרמניה), כדי להשתתף ביריד השנתי הגדול שהתקיים שם.
באותו זמן, לא היו עדיין רכבות, והנסיעה התנהלה בעגלות ובכרכרות ונמשכה כמה ימים.

$(function(){setImageBanner('01e3504f-48e5-46b5-b6a5-4493a065f266','/dyncontent/2023/9/20/3994434a-2f4d-484d-a4c2-71ed8a5d0981.jpg',16338,'מוצצים 510-80',510,80,false,46616,'Image','');})

והנה, אך יצאו האב והבן לדרך, פנה הילד אל אביו בשאלה: "אבא, האם אנו עוד רחוקים מלייפציג"? טפח האב בחיבה על שכם בנו וקרא: "שאלה ילדותית שאלת, בני".
האב והבן המשיכו בנסיעה ימים אחדים, והילד לא הוסיף עוד לשאול על קרבת העיר לייפציג, כי זכר את התשובה הפסקנית של אביו, על שאלתו.

בוקר אחד, פנה הסוחר אל בעל הכרכרה בשאלה: "האם אנו עוד רחוקים מלייפציג?". הביט בו הילד בעיניים תמהות, וקרא: "אבא, הרי לא מכבר אמרת לי על שאלה זו, שהיא שאלה ילדותית"?!
חייך האב על הערתו העוקצנית של בנו, ואמר: "אתה שאלת את שאלתך בראשית המסע, כאשר אך יצאנו לדרך, ולכן הייתה זו 'שאלה ילדותית'. אבל עכשיו, לאחר שבוודאי עברנו את רוב הדרך ללייפציג, השאלה שלי היא בהחלט במקומה".

"כיוצא בכך" – הוסיף המלבי"ם – "בענין חישובי הקץ לביאת משיח צדקנו: בימיהם של חז"ל, היינו בראשית תקופת הגלות, ולכן לא היה מקום ל'מחשבי קיצין', מכיוון שבכך היינו עלולים ליפול חלילה לתהומות היאוש, על הגלות הארוכה והקשה.
אבל עכשיו, לאחר שכבר עברנו את מרבית שנות הגלות, והננו קרובים למועד ביאת המשיח, שאלת 'קץ הגאולה' היא במקומה, וראוי לנו לעסוק בה בלא היסוסים.
 
על פרשת 'מסעי' העוסקת ב-מ"ב(=42) המסעות שנסעו ישראל במדבר, אומרים חז"ל, שפרשה זאת נקראת תמיד בימי "בין המצרים", שיש בהם כידוע 21 ימים (בין שבעה עשר בתמוז לבין תשעה באב).
ומוסיפים חז"ל, ש-21 הימים הללו כוללים בתוכם גם 21 לילות – וביחד אנו מקבלים 42 ימים ולילות, שהם כנגד מ"ב(=42) המסעות שעברו בני ישראל במדבר.

וצריך להבין, מה הקשר בין מ"ב(=42) המסעות שעברו בני ישראל במדבר, לבין מ"ב(=42) הימים והלילות שיש בימים של "בין המצרים"?

תחילה, נקדים להביא מה שכתב ה"מגלה עמוקות", שבפסוק "אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָצְאוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם", רמוזות כל ארבע הגלויות של עם ישראל.
הנה *אֵ*לֶּה *מ*סְעֵי *בְ*נֵי *יִ*שְׂרָאֵל" הם ראשי תיבות *א*דום *מ*די *ב*בל *י*ון – ארבע הגלויות שעתידים ישראל לעבור עד ביאת גואל צדק.

ומוסיף ה"מגלה עמוקות" דבר נפלא: כל ארבע הגלויות הללו רמוזות בברכה הראשונה של תפילת העמידה(=שמונה עשרה): " *וּמֵבִיא* גוֹאֵל לִבְנֵי בְנֵיהֶם לְמַעַן שְׁמוֹ בְּאַהֲבָה".
הנה *מֵבִיא* ראשי תיבות: *מ*די *ב*בל  *י*ון *א*דום – לומר לנו שהקב"ה "מֵבִיא גוֹאֵל" לבניו ובני בניו, "לְמַעַן שְׁמוֹ בְּאַהֲבָה". (כלומר, שהגאולה תהיה לְמַעַן שְׁמוֹ יתברך באהבה רבה רבה!)

ויש להוסיף, שהגאולה העתידה תהיה בזכות משפט וצדקה, כמאמר הנביא (ישעיה א', כז'): "צִיּוֹן *בְּמִשְׁפָּט* תִּפָּדֶה, וְשָׁבֶיהָ *בִּצְדָקָה*".
ולכן בענין המשפט כתוב במשלי (כט', ד'): " *מֶ*לֶךְ *ב*ְּמִשְׁפָּט *י*ַעֲמִיד *א*ָרֶץ" – ראשי תיבות *מביא*
  - *מ*די *ב*בל  *י*ון *א*דום , שבזכות המשפט נגאל מארבע גלויות אלו.

ואילו בענין הצדקה כתוב במשלי (כא', יד'): " *מַ*תָּן *בַּ*סֵּתֶר *יִ*כְפֶּה *אָ*ף", ראשי תיבות *מביא* - *מ*די *ב*בל  *י*ון *א*דום, שאף בזכות הצדקה הוא יתברך יגאל אותנו מהגלות המרה.

(ראוי להוסיף מה שידוע, שאברהם אבינו קיים מצוות אלו של צדקה ומשפט, כמו שכתוב (בראשית יח', א'): " כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת *צְדָקָה וּמִשְׁפָּט*".  ועל כן עתיד הקב"ה לגאול את בניו, בזכות מצוות של צדקה ומשפט).

וצריך לדעת, שהתורה הקדושה רמזה בכוונה תחילה על ארבע הגלויות הללו *א*דום *מ*די *ב*בל *י*ון, בארבע מילים הללו:
*אֵ*לֶּה *מ*סְעֵי *בְ*נֵי *יִ*שְׂרָאֵל – כדי ללמדנו, שאין אנו נמצאים בגלות דרך קבע, חלילה.
אלא, כל הליכתנו בגלות, מגולה לגולה, היא בבחינת " *מסעי* " – כאדם *הנוסע* ממקום למקום, כפי שקבע אדונו, כדי לתקן דבר מה, ואחר הוא חוזר לביתו.
ולכן צריך לזכור, כל הגלויות של ישראל הן רק בבחינת " *מַסְעֵי* בְנֵי יִשְׂרָאֵל" – *שנוסעים* מגלות לגלות, כדי לברר ולתקן שם את המוטל עלינו, ואחר כך יגאלם הקב"ה משעבוד לגאולה, ומאפילה לאור גדול ונפלא אכי"ר. 
 
שבת שלום לכל בית ישראל!
 
כניסת השבת: ת"א: 19:12
יציאת השבת ת"א:20:13  
רבינו תם: 20:55
 
   
אִלְמַלֵי מְשַׁמְּרִים יִשְׂרָאֵל שְׁתֵּי שַׁבָּתוֹת כְּהִלְכָתָן - מִיָּד נִגְאָלִים" (שבת קיח')


$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('2fbad237-2e6f-4d6c-bea5-05f34cb7dc19','/dyncontent/2023/9/10/6877a336-4605-4016-82f1-943260c5b5b3.jpg',14890,'קראנצו 525-110',525,78,true,46617,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('2fbad237-2e6f-4d6c-bea5-05f34cb7dc19','/dyncontent/2024/2/26/f4f0d77e-4846-4195-b29d-9e0105dd3737.jpg',17419,'מכללת 525-80',525,78,true,46617,'Image','');},15]]);}) אשקלונים - המקומון היומי של אשקלון באינטרנט
 
$(function(){setImageBanner('9279094f-6fd6-4e86-b862-c81f783180ff','/dyncontent/2023/9/20/3994434a-2f4d-484d-a4c2-71ed8a5d0981.jpg',16338,'מוצצים 510-80',525,78,false,46618,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('f17152ea-d4c3-4081-8d97-d5afb45cb46d','/dyncontent/2023/9/20/3994434a-2f4d-484d-a4c2-71ed8a5d0981.jpg',16338,'מוצצים 510-80',525,78,false,46619,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה